
Russian Policy toward Ukraine 
during Elections 

TARAS KUZIO

Abstract: The Orange Revolution1 in Ukraine in November–December 2004 that
propelled Viktor Yushchenko to power as Ukraine’s third president will lead to
Ukraine and Russia undertaking divergent trajectories in domestic and foreign
policies. In 1999, Leonid Kuchma was reelected to a second term. Under Kuch-
ma, the oligarchs continued to accumulate power and influence and were set to
establish an oligarchy if Viktor Yanukovych had won the 2004 elections. This is
different from Russia, in which Putin was made acting prime minister by then pres-
ident Boris Yeltsin, a position that propelled him to Russia’s presidency in 2000
and 2004. Under Putin, the oligarchs were removed from politics and those who
refused to stay away from politics were subjected to repression. The first part of
this article surveys Russian policies toward Ukraine under Kuchma. Since the rise
of Putin in 1999–2000, Russia’s intervention in Ukrainian elections has grown,
culminating in its blatant interference in the 2004 Ukrainian elections to support
Yushchenko’s main opponent, Yanukovych. The second part of this article dis-
cusses Russian policies toward Ukraine after Yuschenko was elected president.

Key words: media policies, Orange Revolution, Russia, Ukraine elections, Vik-
tor Yushchenko, Vladimir Putin, Yulia Tymoshenko, Yushchenko poisoning

Russian Policy toward Ukraine under Kuchma

leb Pavlovsky, a close adviser to Putin, began operating on the Ukrainian
scene in the 1999 election and considerably expanded Russia’s subsequent

activities in alliance with Russophile oligarchs. The main focus for Pavlovsky was
pro-Western politicians, such as former Prime Minister Yushchenko, who led Our
Ukraine, and other anti-Kuchma group leaders, such as Yulia Tymoshenko and
Socialist leader Oleksandr Moroz. 

In November 2000, fragments of tapes covertly recorded in President Kuch-
ma’s office over the course of three years by presidential guard Mykola Melny-
chenko began to be released. One tape incriminated Kuchma in the murder of
opposition journalist Heorhiy Gongadze. For five months, Kuchma’s position
was tenuous. But he clung to power and removed the Yushchenko government

491

G



in April 2001. Yushchenko then went into opposition where he created his bloc,
Our Ukraine. 

Russian political technologists imported anti-American conspiracies into
Ukraine, alleging that the United States was behind Melnychenko and “Kuchma-
gate.” One of these was the Brzezinski plan, which claimed Kuchmagate was a U.S.-
backed provocation that aimed to topple Kuchma and replace him with Yushchenko.
It was a convenient way to sidetrack the numerous allegations of executive miscon-
duct found on the tapes. Yushchenko’s supporters and the anti-Kuchma opposition
that sprung up during Kuchmagate were allegedly anti-Russian nationalists financed
by the U.S. government through foundations, such as Freedom House, the Interna-
tional Republican Institute, and the National Democratic Institute, all of which were
allegedly involved in overthrowing Serbian President Slobodan Milosovich. 

Radio Liberty’s Ukrainian-language service was also sharply attacked for
rebroadcasting allegations found on the tapes.2 Evidence of the “Brzezinski plan”
promoted by the oligarch-controlled television station Inter and rebroadcast by
Russian Public Television to back this conspiracy included Yushchenko having
an American-Ukrainian wife and the United States granting of asylum to Melny-
chenko in April 2001. A documentary titled “PR” that developed this conspiracy
theory was made for the March 2002 elections.

The main group with whom Pavlovsky is working in Ukraine is the oligarchic
Social Democratic Party—United (SDPUo). The SDPUo also has their own think
tank, the Centre for Political and Conflict Studies (TPKS), headed by Mikhail
Pogrebynsky, who has been a close ally of Kuchma since he was first elected in
1994. Pogrebynsky’s think tank defended Kuchma from the allegations made on
the Kuchmagate tapes, and backed up claims of a Brzezinski plan. Along with
Pavlovsky’s Fund for Effective Politics, it has been influential in elaborating
Ukraine’s new foreign policy ideology of “returning to Europe with Russia.” This
new foreign policy line, which was influential among oligarch groups close to
Kuchma, seeks to coordinate the foreign policies of Ukraine and Russia vis-à-vis
the West, NATO, and the EU. 

It has long been suspected that the SDPUo was behind Melnychenko. Former
Security Service (SBU) head Yevhen Marchuk, with whom Melnychenko had
close ties, was elected to parliament in 1998 from the SDPUo. The SDPUo’s close
links to Russia meant that the operation was possibly conducted with Russian
covert assistance, a factor that explains Pavlovsky’s interest in continuing to try

492 DEMOKRATIZATSIYA

Taras Kuzio is a professor at the Elliott School of International Affairs, George Washing-
ton University. Previously, he was a resident fellow at the Centre for Russian and East
European Studies (CREES), University of Toronto, and also former Senior Research Fel-
low, CREES, University of Birmingham, and Post Doctoral Fellow, Yale University. He
was head of the NATO Information Office in Kyiv and served as a long-term observer for
the Organisation for Security and Cooperation in Europe during the 1998 and 2002 par-
liamentary elections in Ukraine and as a National Democratic Institute observer in the
2004 Ukrainian presidential elections. He has authored and edited many books and pub-
lished in a wide range of academic journals on post-Soviet and Ukrainian politics, inter-
national relations, and nationalism. He writes regularly for the Jamestown Foundation’s
Eurasian Daily Monitor, Oxford Analytica, and Jane’s Information Group. See his Web
site at http://www.taraskuzio.net/. Copyright © 2006 Heldref Publications.



to undermine Yushchenko and the pro-Western lobby in Ukraine. A detailed
investigation under Yushchenko by Channel Five adds to this by claiming that the
SDPUo were behind the reburying of Gongadze as a way of discrediting Presi-
dent Leonid Kuchma and then causing early elections. This means that the
SDPUo knew about the tapes made in his office by Melnychenko.3

In the event of early elections after Kuchma was discredited, Kuchma’s suc-
cessor was to be either Medvedchuk or then secretary of the National Security
and Defense Council Marchuk. Melnychenko confided to Boris Berezovskiy,
whose Civil Liberties Foundation financially assisted him in exile, that he had
worked for Marchuk. 

Censorship
The SDPUo hired the Fund for Effective Politics for the 2002 elections and based
ten of their associates in Kyiv. Its tactics included attempts at discrediting
Yushchenko, such as a phoney Web site4 and telephone taps. They established a
new pro-SDPUo Web site, www.ukraina.ru. They also opened a Russian Press
Centre in Kyiv that played an important role in disinformation.

Russia, through the Ukrainian oligarchs and their Russian advisers, played an
extensive role in censoring the Ukrainian media.5 Censorship operates through
the use of secret instructions (temnyky) sent to television stations advising them
what they should cover and what they should ignore. Temnyky routinely advise
that the opposition should be either ignored or condemned. Temnyky only
appeared after SDPUo leader Mededchuk was appointed head of the presidential
administration in May 2002. Temnyky were issued daily to state and private tele-
vision stations. Journalists leaked many temnyky to opposition media outlets, and
the practice was severely condemned both in Ukraine and abroad.6

Temnyky grew out of close links developed between the SDPUo and
Pavlovsky’s Fund for Effective Politics (FEP). Pavlovsky’s coworkers in Ukraine
include Russian political technologists Marat Gelman and Igor Shuvalov. The
FEP assisted in establishing a Ukrainian branch, the Center for Effective Politics
(TEP). The only publicly known work undertaken by TEP was its revamp of
Kuchma’s Web site in 2002 (www.president.gov.ua). 

TEP is a private commercial company owned by well-known Kyiv political
commentator Pogrebynsky. He also heads the noncommercial KTPK think tank.
TEP undertakes “political consultancy,” but refuses to disclose the identities of
clients. Unlike other think tanks and nongovernmental organizations (NGOs), the
KTPK has refused to disclose the source of its funding. Pogrebynsky supported
denunciations by the Communists and the pro-Kuchma camp of western assistance
to Ukrainian NGOs, a step indicating that the source of his funds is nonwestern. 

Pogrebynsky denied any involvement in temnyky by either TEP or KTPK.7

Nevertheless, on many of the electronic versions of temnyky, files contain the
“cep.ua” domain name accompanying different author names. Individuals whose
e-mail addresses include “@cep.org.ua” also send the temnyky. The domain name
“cep.ua” refers to Pogrebynsky’s TEP, based at the same Kyiv address. Techni-
cal staff at TEP also service Kuchma’s Web site. 

Orange Revolution 493



A particular area of TEP’s work is the section of the www.president.gov.ua site
devoted to constitutional reform (www.reform.org.ua). In 2003–2004, during
debates on constitutional reform, www.reform.org.ua included numerous bogus
Soviet-style letters of support that could have been written by structures con-
trolled by Pogrebynsky.8 Information from the presidential administration’s press
department is utilized in temnyky.9 Another place this information is rewritten is
on the rabidly anti-Yushchenko Web site www.temnyk.com.ua, which shares the
same IP address as Pogrebynsky’s KTPK. This Web site was closed down after
Yushchenko’s election.

Evidence of the Russian link comes through political technologists
Pavlovsky, Gelman, and Shuvalov, who have never denied their close cooper-
ation with the SDPUo.10 Shuvalov works in Ukraine and is reputed to be one
of the main authors of temnyky, a factor that could explain why they are main-
ly issued in Russian.11 Russian media sources describe Shuvalov as a Russian
expert employed in the Ukrainian presidential administration. Shuvalov has a
“@cep.org.ua” e-mail address.

Shuvalov’s ties to the pro-Kuchma camp date back to the 1999 elections when
he assisted in Kuchma’s successful reelection and in the unsuccessful election bid
of SDPUo leading oligarch Hryhoriy Surkis for mayor of Kyiv. In the 2002 elec-
tions, Shuvalov assisted in launching the unsuccessful Winter Crop Generation
(KOP) party, modeled on Russia’s Union of Right Forces, which obtained a pal-
try 2.02 percent of the Ukrainian vote. Shuvalov’s name is not found among those
officially declared as employed by the presidential administration. This is not sur-
prising as the SDPUo and the presidential administration overlap, and Shuvalov
could be employed directly by the former while simultaneously working indi-
rectly for the latter. 

Pogrebynsky’s think tank (KTPK) and commercial political consultancy
(TEP) are both controlled by the SDPUo. The SDPUo press service often sends
releases through the KTPK.12 The TEP also sends out temnyky written by “Olek-
sandr,” “Masha,” and “Olena,” whose email addresses include “@cep.org.ua.”
Some of these authors also write for the SDPUo-funded antiopposition www.tem-
nyk.com.ua Web site. Some of the temnyky are addressed “Dear Serhiy
Leonidovych,” which refers to Serhiy Vasylev, head of the information policy
department of the presidential administration. The presidential administration has
delegated the production of temnyky to the TEP, which uses its own analysts and
Russian citizens, such as Shuvalov. These temnyky are sent to television stations
and are rewritten for use by antiopposition media outlets. Either the SDPUo or
the presidential administration—or both—fund the TEP and KTPK. 

President Kuchma always publicly denied that temnyky existed. Vasylev also
denied that he was behind temnyky or that they even existed. These denials were
not convincing, as evidence of their existence is overwhelming.13

The daily manufacture of temnyky revealed a high degree of legal nihilism and
deception in Ukraine in three areas. First, as a Russian citizen, Shuvalov could
not officially work for the Ukrainian presidential administration. Yet, Russian cit-
izens with close ties to Putin’s administration are at the center of censorship of

494 DEMOKRATIZATSIYA



Ukraine’s media through temnyky. Second, by allowing Russia to directly inter-
fere in Ukraine’s media through censorship instructions, President Kuchma was
violating the constitution’s 2003 law on national security and a host of other laws.
Third, although censorship is illegal in the Ukrainian constitution and legal sys-
tem, this was ignored, as temnyky are clear examples of censorship. 

Russian Policy in the 2004 Elections
Leading opposition presidential candidate Yushchenko was the target of a range of
dirty tricks intended to defeat his bid to succeed President Kuchma. As Russian
political commentator Andrei Piontkovsky wrote, “The basic strategy of the out-
side political image makers is
aimed mostly at the Russian
population of Ukraine, to por-
tray Yushchenko as a Russo-
phobe and Ukrainian national-
ist and to provoke an ethnic
split in Ukrainian society.”14

Russian political technolo-
gists, with close links to Russ-
ian President Putin, were very
active in Ukraine’s presidential
campaign. Many of the dirty
tricks originated with Pavlovsky, Gelman, and the FEP. Pavlovsky opened a pub-
lic front in Kyiv for his secret EPF activities, the Russian Club. Both the Russ-
ian ambassador to Ukraine, Viktor Chernomyrdin, and Ukrainian Prime Minister
Yanukovych attended the club’s opening. 

The EPF was hired to secure a Yanukovych victory by defeating his main rival,
Yushchenko. Failing this, the election results could be annulled, with Yushchenko
and Yanukovych barred from a repeat election. Kuchma could then stand for a
third term, facing only weak left-wing opposition candidates. The Constitution-
al Court ruled in December 2003 that Kuchma could stand for a “second” term,
by not counting his first term (1994–1999), as it began before the constitution
was adopted in 1996.

The EPF’s objectives fell into three main categories. First they sought to
undermine Yushchenko’s credibility by producing fake leaflets, critical books,
and pamphlets and by launching inflammatory television attacks. Second, they
used the tax police to investigate businessmen who supported his campaign, thus
undermining his financial support. Third, the EPF paid extreme nationalists to
claim they supported Yushchenko and used the same groups to carry out terror-
ist attacks that were then blamed on Yushchenko.

A November 2003 study prepared by Russian political advisors working for
Medvedchuk was leaked to an opposition group.15 The study outlined how Pres-
ident Kuchma or his chosen successor could win the 2004 elections by discred-
iting his main opponent as a nationalist and an inciter of interethnic conflict.
Strife blamed on the opposition would lead to a state of emergency that could, in

Orange Revolution 495

“Leading opposition presidential
candidate Yushchenko was the target
of a range of dirty tricks intended to
defeat his bid to succeed President
Kuchma.”



turn, lead to an indefinite postponement of the elections. Such a scenario would
be a desperate measure to take because Yushchenko was leading in the polls and
likely to win the elections. 

Another leaked plan instructed how Yushchenko would be depicted as some-
body who would cause instability if he were elected. Kuchma or Prime Minister
Yanukovych would then be proposed as a source of stability. The strategy paper
openly stated, “Our aim is to destabilize the situation in the regions (through polit-
ical intrigues, not by harming the economy), to drag Yushchenko into these
processes . . .”16 These leaked secret strategies outlined how conflict could be pro-
voked between the Tatars and Russians in the Crimea. 

Yushchenko asked the SBU to halt such “interethnic provocations” that were
intended to discredit the opposition. Oleksandr Zinchenko, the head of
Yushchenko’s campaign, warned that the presidential administration and its Russ-
ian political consultants were planning more “provocations.”17

To ensure that any of these leaked scenarios took place, the election campaign
had to be (and was) conducted in a hostile and tension-laden environment. Three
different, but interrelated, groups created such an atmosphere. These included the
presidential administration and its Russian political technologists, a shadow cam-
paign headquarters that was independent of the official campaign headquarters
that organized the local state administration to work on behalf of Yanukovych’s
candidacy, and extremist nationalist groups that act as agent provocateurs. 

As in many postcommunist states, Ukrainian authorities controlled “loyal
nationalist” groups. Paradoxically, although presidential front-runner
Yushchenko was regularly assailed as a nationalist, his Our Ukraine bloc has only
one such party, the Congress of Ukrainian Nationalists. In contrast, the presiden-
tial administration and the SDPUo controls four extreme nationalist groups: the
Ukrainian National Assembly (UNA), the Organization of Ukrainian Nationalists
in Ukraine (OUNvU), Rukh for Unity (RukhzY), and Bratstvo (Brotherhood).
Dmytro Korchynsky, head of Bratstvo, was a commentator on the 1+1 television
channel, which was controlled by the SDPUo. His “Prote” television show has
specialized in attacking Yushchenko. 

Each of these four nationalist groups provided a presidential candidate who
worked on behalf of Yanukovych: Korchynsky (Bratstvo), Roman Kozak
(OUNvU), Andriy Chornovil (OUNvU), and Bohdan Boyko (RukhzY). These
four “technical candidates,” together with twelve others who also worked for
Yanukovych, controlled 60 percent of the election officials. These candidates
were able to use their allocated airtime on state television to attack Yushchenko.18

The first act of terrorism took place in August 2004. Two bombs exploded in
Kyiv’s Troyeshchyna market, killing one and wounding tens of others, leading to
large protests by those put out of work.19 One week later, the Interior Ministry
(MVS) announced that it had arrested five individuals. Two of those arrested were
allegedly members of the Ukrainian People’s Party (a member of Yushchenko’s
Our Ukraine bloc) and one was a producer at Channel Five TV, a station owned
by Our Ukraine businessman Petro Poroshenko. The People’s Party categorically
rejected any connection to the terrorist attack.20 Our Ukraine bloc deputy head Ihor

496 DEMOKRATIZATSIYA



Hryniv described this attempt at linking Yushchenko to the bombing as a “planned
provocation, a manipulation of [political] technology.” Hryniv was clearly refer-
ring to Russian spin-doctors working for the presidential administration.21

The attempt to link Yushchenko to the terrorist attack was also suspicious
because of its timing. The attack occurred only two days before an August 22,
2004 statement by the MVS, SBU, and prosecutor’s office warning the opposi-
tion not to attempt to undertake “provocations.” The statement also warned that
the security forces would repulse any attempt by the opposition to repeat the
Georgian revolution and take power by force.

Blaming the terrorist attack on Yushchenko was deliberate disinformation, as
those arrested were actually from propresidential nationalist groups hostile to
Yushchenko. One of the actual perpetrators was a supporter of the propresidential
nationalist Boyko, who was a presidential candidate of the Movement of Ukrainian
Patriots, a coalition that includes Rukh for Unity, the party that he leads. A second
was a member of the Tryzub (Trident) paramilitary group (also a member of Boyko’s
election coalition). The third was from another propresidential nationalist group, the
Ukrainian National Assembly, who had previously been a bodyguard to Korchyn-
sky (now head of the propresidential Bratstvo nationalist group). 

UNA held demonstrations in Kyiv in the elections with participants dressed in
Nazi-like fatigues declaring their support for Yushchenko. Yushchenko always
denied any links to UNA and called on the MVS and justice ministry to deregis-
ter the party. In September 2004, a UNA attempt to hold a rally “in support of
Yushchenko” was thwarted when Our Ukraine supporters blocked it and con-
vinced the students paid to attend that it was a charade. UNA vigils “in support
of Yushchenko” were widely broadcast on television channels controlled by the
SDPUo to portray Yushchenko as an extremist.

Terrorist attacks grew out of scenarios planted in Ukraine by Russian politi-
cal technologists working for the presidential administration. They were not the
first provocations during a Ukrainian election. In the 1999 Ukrainian presidential
elections, there was a terrorist attack undertaken against Progressive Socialist
leader and candidate Natalie Vitrenko. Individuals implicated in that attack
blamed it on Socialist leader and candidate Moroz, the main threat to incumbent
Kuchma’s chances of being reelected. According to the tapes made in Kuchma’s
office by presidential guard Melnychenko, the attack was organized by the author-
ities to discredit Moroz and block his entry into a runoff. Kuchma duly defeated
Communist leader Petro Symonenko in round two.

In the 2004 elections, the authorities used more sophisticated tactics prepared
by Russian political technologists. The stakes in the 2004 elections were higher
than in the 1999 elections because Yushchenko was a greater threat to Yanukovych
than Moroz was to Kuchma five years earlier.

Explosives were also planted during searches of the offices of opposition youth
NGOs, such as PORA!;22 a similar tactic was used in Serbia’s 2000 election
against OTPOR. As in Serbia, the attempt to depict youth NGOs as terrorists
failed. During the Orange Revolution, the SBU and interior ministry admitted that
charges of terrorism against the UNP and youth groups were false.23

Orange Revolution 497



According to a Channel Five investigation, the real terrorists in the 2004 elec-
tions were the authorities conspiring with the Russian security services (FSB).
This also includes Russian involvement in the poisoning of Yushchenko in Sep-
tember 2004. An illicitly transcribed telephone conversation between a Ukrain-
ian informant and an FSB officer, cited at length in the “Zakryta Zona” docu-
mentary, showed how the Russian authorities were fully aware of the dirty tricks
being used by Russian political technologists working for Prime Minister
Yanukovych. 

Political technologists, such as Pavlovsky and Gelman, worked with
Yanukovych’s shadow campaign headquarters, headed by Deputy Prime Minis-
ter Andriy Kluyev.24 The taped conversation reveals that Gelman and Pavlovsky
considered assassination to be a legitimate campaign strategy. The FSB officer
on the tape specifically discusses the poisoning of Yushchenko. 

A second attempt to remove Yushchenko, this time through bombing, may
have been conceived after the poison failed to kill Yushchenko before election
day. Plans for the bomb attack during the second round of elections (November
21, 2004) were discovered when a spetsnaz unit of the State Defence Service
(DSO) was sent to investigate a burglar alarm. The alarm went off near one of the
three offices used by the Yushchenko campaign. The DSO noticed a car with
Russian license plates and asked the two occupants for their documents. After a
check revealed that their Russian and Ukrainian passports were falsified, a search
of the car’s trunk found three kilograms of plastic explosives—enough to destroy
everything within a 500-meter radius.

Both passengers were arrested and a subsequent investigation unmasked them
as Mikhail M. Shugay and Marat B. Moskvitin, Russian citizens from the
Moscow region. Their only contact in Moscow had been a certain “Surguchov”
who had hired them in September 2004 for the bombing operation against
Yushchenko and his ally, Tymoshenko. The terrorists were to receive $50,000
after the bomb plot was completed. After smuggling the explosives through the
Russian-Ukrainian border, both FSB operatives set up a safe house in the village
of Dudarkiv, fifteen kilometers from Kyiv. A search of these premises found pis-
tols, radio equipment, and bomb-making instructions.

Additional taped telephone conversations were replayed in the “Zakryta Zona”
documentary. The SBU made these conversations during the elections and handed
over to Yushchenko after round two.25 Kluyev is heard discussing with unknown
individuals the whereabouts of Yushchenko’s office and where the leadership of the
Yushchenko camp meets. The documentary’s producers believe that Kluyev sought
this intelligence to pass on to the Russian assassination team, so that bombs could
be placed to murder not only Yushchenko, but also other members of his team, such
as Tymoshenko.

Evidence released since Yushchenko’s election also points to Russian
involvement in his poisoning. In December 2004, Yushchenko’s doctors in
Vienna concluded that he had, in fact, been poisoned by TCDD, the most toxic
form of dioxin. His dioxin level was 6,000 times higher than normal and the
second highest recorded in history. Alexander V. Litvinenko, who served in the

498 DEMOKRATIZATSIYA



KGB and the FSB before defecting to the United Kingdom, revealed that the
FSB has a secret laboratory in Moscow that specializes in poisons. A former
dissident scientist now living in the United States, Vil S. Mirzayanov, report-
ed that this institute studied dioxins while developing defoliants for the mili-
tary. (TCDD was a component of Agent Orange.) SBU defector Valeriy Kraw-
chenko also pointed to this FSB laboratory as the likely source of the dioxin
that poisoned Yushchenko.26

Yushchenko has alleged that the poisoning took place during a September 5,
2004, dinner at the home of then-deputy SBU chairman Volodymyr Satsyuk. Sat-
syuk is a high-ranking member of the SDPUo, which again reveals the involve-
ment of this political party with Russian political technologists working for
Yanukovych. In 2005, Satsyuk fled abroad after the prosecutor’s office sought
him on various charges.

Anti-Americanism
In October 2004, one hundred fifty tons of illegal election materials (consisting
of three hundred million items) were found that were both anti-American and
anti-Yushchenko. The authorities aimed to disseminate anti-Yushchenko/anti-
American propaganda during the last week of the election campaign.27 The U.S.
embassy in Kyiv issued a strongly worded condemnation of the use of portraits
of President George W. Bush and American national symbols: “The use of pic-
tures of U.S. politicians and the U.S. flag on political posters in Ukraine is
absolutely unacceptable.”28

The mass distribution of overtly hostile anti-American posters, reminiscent of
the worst period of Soviet anti-Western propaganda, suggested that, “the author-
ities have come to realize that they will lose the elections,” according to
Yushchenko’s election coalition. “This is the work of those who only yesterday
called for the holding of a free presidential election campaign.”29

The warehouse where the anti-American posters were found was leased to a
private company, Zahray. However, the real printing house was Novyi Druk.
Some of the material was also prepared in Slovakia and Hungary and allowed to
cross the border unhindered. At the Novyi Druk printing house in Kyiv, the oppo-
sition found another five million posters as well as leaflets promoting
Yanukovych’s campaign.

Ukrainian election law requires that the name of the printer and the total num-
ber of items printed should be clearly stated so that the Central Election Com-
mission (CVK) can track each candidate’s spending. But based on this material,
and numerous Yanukovych billboards around Ukraine, Yanukovych’s team had
far exceeded the ten million hryvnia ($2 million) spending limit. The materials
discovered in Kyiv alone were valued at “hundreds of millions of dollars,” and
many more had already been distributed throughout Ukraine.30

The poster scandal took a difficult turn when the parliamentary deputies
identified the owner of Novyi Druk as Viacheslav Pustovoitenko, son of for-
mer Prime Minister Valeriy Pustovoitenko, the head of the pro-Kuchma Peo-
ple’s Democratic Party (NDP). Pustovoitenko was the head of the coordinat-

Orange Revolution 499



ing council of parties that supported Yanukovych. Our Ukraine deputy Pavlo
Kachur told parliament that those behind the campaign would be brought to
justice for campaign violations. He also condemned the hypocrisy of the
authorities who declared their support for Ukraine’s stability and sovereignty

500 DEMOKRATIZATSIYA

FIGURE 1. Yes! Yuschenko is our president.

Image omitted per publisher



while “in reality [they] are undertaking the political and social destabilization
of Ukraine, dividing Ukraine, provoking inter-ethnic conflicts and propagating
fascism.”31

The Yanukovych team attempted to deflect unwanted attention over the
posters. On October 4, 2004, two of the presidential technical candidates allied
with Yanukovych, Oleksandr Bazyliuk, head of the Slavic Party and Roman

Orange Revolution 501

FIGURE 2. Yuschenko is (y)our president.

Image omitted per publisher



Kozak, head of OUN in Ukraine, were dispatched to the warehouse to claim that
the literature was theirs. But the stunt backfired as neither candidate could
describe the materials they sought. Next, high-ranking Yanukovych supporters
began making the bizarre claim that Yushchenko himself was behind the posters.
SDPUo Parliamentary Deputy Nestor Shufrych claimed that the entire volume of

502 DEMOKRATIZATSIYA

FIGURE 3. Bosnia, Serbia, Kosovo, Iraq. YOU ARE NEXT!

Image omitted per publisher



literature was a “provocation,” as it had all been printed by “the Viktor
Yushchenko team.”32 Stepan Havrysh, Yanukovych’s representative to the CVK,
claimed, “This is political PR, a provocation, which has as its aim to now direct
attention to the repressed leader who represents the interests of the ‘Strength of
the People’ bloc [that is, Yushchenko].”33

Orange Revolution 503

FIGURE 4. WE ARE FOR “OUR UKRAINE!”

Image omitted per publisher



Russia Fails to Understand Ukraine
Russia’s wide-scale interference in Ukraine’s elections failed precisely because
Ukraine is not Russia.34 During the Orange Revolution, Russia and Western gov-
ernments and international organizations disagreed about the nature of “interfer-

504 DEMOKRATIZATSIYA

FIGURE 5. Yes! Bushchenko. 

Image omitted per publisher



ence” in the Ukrainian elections. Russia complained about Western interference
while the West condemned Russia’s intervention. 

Russia did intervene in Ukraine’s elections to a far greater extent than the
West. Yet, Russians, and President Putin, did not see this as intervention as
they do not see Ukraine as a foreign country. By its very definition, activities
can only be condemned if they are intervention in foreign places. Russia’s

Orange Revolution 505

FIGURE 6. NGOs financed by the USA.

Image omitted per publisher



intervention through dirty tricks and its political technologists failed to under-
stand Ukraine in twelve key areas. One reason was the assumption that Ukraine
had not changed since the 1994 elections when Kuchma came to power and,
therefore, the same policies could be used in 2004 to elect Yanukovych. The
twelve key areas that Russia’s political technologists failed to understand
Ukraine in are:

506 DEMOKRATIZATSIYA

FIGURE 7. Bush riding Ukraine.

Image omitted per publisher



1. Pro-Russian Card: Making Russian an “official language” and dual citizenship.
2. East-West Split: Fomenting an east-west split to show that Ukraine was two

countries and that a Yushchenko victory was dangerous to national unity. State
Duma speaker Boris Gryzlov said in December 2004 that Ukraine faced a sim-
ple choice: to split up or descend into civil war.

Orange Revolution 507

FIGURE 8. Are you ready for civil war?

Image omitted per publisher



3. Yushchenko Unelectable: Yushchenko could never win because he was a
candidate of the diaspora, a west Ukrainian nationalist only backed by rural
Ukraine.

4. Yanukovych Electable: The candidate of the more populous and urbanized
south, east and half of central Ukraine. The candidate of the majority of Ortho-
dox believers.

5. Pro-Russian Candidates: “Pro-Russian” candidates inevitably win in
Ukraine because the majority of Ukrainians speak Russian and they feel a close
“brotherly” affinity with Russia.

6. Authorities Never Lose Elections: If the economy is growing, then the
authorities will not lose.35

(Ukraine’s economy was the
fastest growing in Europe in
2004.) If the authorities are
proposing a successor presi-
dent, they cannot lose because
they have at their disposal
access to state-administrative
resources and the power of the
incumbency.
7. Yushchenko Has No Pro-
gram: Yushchenko’s program

was only negative as it was hostile to the authorities. There was no positive
program.

8. Loyal Security Forces: The security forces would stay loyal to the authori-
ties, which ruled out a Georgian-style revolution.

9. Yanukovych Not Street Wise: Yanukovych could counteract Yushchenko on
the streets by mobilizing his supporters.

10. Geopolitical Struggle: The elections were dominated by a geopolitical
struggle between Russia and the United States over Ukraine.

11. Conspiracy: Russia “lost” Ukraine, not because it misunderstood that
Ukraine is not Russia, but because Yanukovych was a poor candidate and the
United States successfully conspired to place Yushchenko in power. Accord-
ing to the Levada Center, between 49 and 59 percent of Russians believe that
the United States undertook a “geo-political spetsoperation” to back
Yushchenko. 

12. Anti-Constitutional Coup: Yushchenko’s election was the result of a “con-
stitutional coup,” not due to election rigging. According to Levada, only 12 per-
cent believe that the Orange Revolution was brought on by election fraud.
Russia underestimated five key variables that worked in Yushchenko’s favor:

1. Poor Candidate: Yanukovych’s criminal background and regional origins
(Donetsk) made him an odious candidate that would assist Yushchenko in mobi-
lizing the Orange Revolution.

2. Poor Geography:Yushchenko dominated central Ukraine and the city of Kyiv.
It is central Ukraine—not eastern Ukraine—that decides Ukraine’s elections.

508 DEMOKRATIZATSIYA

“The leaders of Russia and Ukraine
possess two clashing ideological
views that underpin their respective
statehoods.”



Orange Revolution 509

3. Uncooperative Left: The Socialists backed Yushchenko in round two while
the Communists stayed neutral. Yanukovych did not pick up substantial left-wing
support in round two.

4. Overplaying Abuses: The decision to make these elections the dirtiest ever
backfired. Ukrainians joined the Orange Revolution because of their disgust at
the blatant fraud in round two.

5. Poor Bribes: Voters saw increased pensions and wages as bribes made to
coincide with the elections.

Russian Policy toward the Yushchenko Presidency

The cancellation of Prime Minister Yulia Tymoshenko’s visit to Russia was over-
shadowed by two other visits to Moscow by Ukrainian Defense Minister Ana-
toliy Grytsenko and National Security and Defense Council (NRBO) secretary
Petro Poroshenko. Tymoshenko continued to be persona non grata throughout her
brief time as prime minister in 2005. Poroshenko used diplomatic language to
play up positive results from both visits.36 The reality is far different in seven areas
where Ukraine under Yushchenko is attempting to renegotiate the parameters of
Russian-Ukrainian relations. 

First, what constitutes anti-Russian policies? Poroshenko was at pains in
Moscow attempting to persuade his hosts that Ukraine’s Euro-Atlantic integra-
tion and the GUAM (Georgia-Ukraine-Azerbaijan-Moldova) group are not anti-
Russian. Poroshenko explained that “Ukraine’s Euro-Atlantic integration can in
no way carry an anti-Russian component.”37

Poroshenko is right in explaining that President Yushchenko and Tymoshenko
have evolved away from Rukh’s anti-Russian romantic nationalism in the early
1990s. The only high profile Rukh member in the government is Foreign Minis-
ter Borys Tarasiuk (who was removed under Russian pressure in October 2000
from the Yushchenko government). Russia is unlikely to believe such explana-
tions, however, as it views Ukraine’s movement into the EU and NATO as lead-
ing to a severe crisis in its national identity and a threat to its security. As an
alleged “U.S. outpost in Europe,” this means that “Russian national sacred
places” and “its national roots” in Ukraine will be “torn away.”38

The leaders of Russia and Ukraine possess two clashing ideological views
that underpin their respective statehoods. Russia, the only Soviet republic not
to declare independence from the Soviet Union, regards the disintegration of
that multinational state to be a “geopolitical catastrophe,” Putin said in his
2005 state of the nation address. Meanwhile, Ukraine’s statehood, as outlined
in its 1996 constitution, is a major beneficiary of the disintegration of the Sovi-
et Union. 

Russia is also insensitive to how Ukraine sees Soviet history. In Russia, a new
Jozef Stalin cult is being revived.39 Ukraine sees Stalinism as having led to its own
“holocaust,” the 1933 artificial famine that led to millions of deaths. Russian ambas-
sador to Ukraine Viktor Chernomyrdin does not see this as an issue for Russia, even
though his country is the successor state to the Soviet Union. Chernomyrdin rec-
ommends that Ukrainians instead blame Georgia where Stalin was born.40



510 DEMOKRATIZATSIYA

Second, Ukraine and Russia are increasingly at odds over U.S. and Western pol-
icy to Belarus and over OSCE election monitoring missions. In his April 19, 2005,
state of the nation address, President Alyaksandr Lukashenka described the demo-
cratic revolutions as “sheer banditry disguised as democracy.” Visibly angry at this
claim, Ukrainian Foreign Minister Borys Tarasiuk praised his country’s nonviolent
protests and added Ukraine’s concerns to those of the international community over
human rights abuses in Belarus.41 During the Yushchenko–Bush White House press
conference in April 2005, Belarus was mentioned as a potential country ripe for
democratic revolution. U.S. National Security Council secretary Condoleeza Rice
met seven Belarusian oppositionists at the NATO summit in Vilnius where she
described Belarus as “the last dictatorship in Europe.” Ukraine therefore has simi-
lar views on Belarus as the United States and the EU. Russia, on the other hand,
criticized Rice’s meeting and statements and backed Lukashenka’s regime.42

Third, Ukraine is in a different camp than Russia in the Commonwealth of
Independent States (CIS). It was not coincidental that on the same day as the
NATO summit, Ukraine led the way in reinvigorating GUAM in Chisinau while
Putin met Lukashenka in Moscow. 

Fourth, nobody on the Yushchenko-Tymoshenko team is naïve enough to believe
that Russia will accept the “loss” of Ukraine, as the Yushchenko victory in the 2004
elections is understood in Moscow. The editor of Russia’s Profil magazine pointed
out, “For the Kremlin, the hohol (derogatory name for Ukrainians) state has become,
if not the biggest nightmare out there, then definitely an obsessive one.”43

Russia is currently on the defensive vis-à-vis Ukraine in the CIS and does not
know how to respond to Kyiv’s desire to join NATO. “The possibility of Ukraine
eventually joining NATO is of great concern to Russia. . . [because] that would
spell the end of Russian dominance in the post-Soviet sphere,” Viktor Kremeniuk
of the Institute USA-Canada said.44 Ukraine intends to seek a Membership Action
Plan (MAP) for NATO membership in May 2006.

Markov, one of the political technologists who worked on the Yanukovych cam-
paign, admitted that Russia “understands we need a new policy” after its fiasco in
the 2004 Ukraine elections. Two areas where Russia will operate include promot-
ing anti-NATO sentiments inside Ukraine as Markov states, “this issue could bring
Yushchenko down.45 A second policy is to use KGB-style disinformation tech-
niques, such as “black lists” of officials pending to be charged with crimes.46

Fourth, Russia as a haven for Ukrainian officials charged with crimes is hav-
ing a negative effect on Ukraine’s willingness to continue to play by Russia’s rules
in the CIS. At the CIS summit of Interior Ministers, Ukrainian Interior Minister
Yuriy Lutsenko and his delegation—all decked out in orange ties—refused to sign
any documents. The reason was Russia’s official refusal to search for former head
of the Directorate on State Affairs attached to the executive, Ihor Bakay, who is
wanted in Ukraine on multiple criminal charges of abuse of office. Bakay was
granted Russian citizenship after he fled to Russia. 

Fifth, Ukraine is introducing the rule of law both in Ukraine and in its rela-
tions with Russia. Tarasiuk is demanding that corrupt activities by the Black Sea
Fleet end, that it abide by previous agreements, and that it return property and



Orange Revolution 511

allow Ukrainian officials access to all regions of Sevastopol. When Ukraine now
points to violations of agreements, Russia complains about “unfriendly acts” by
Kyiv, Tarasiuk lamented. But, he warned, “agreements must be observed. This
rule applies to the Russian side also.”47

Sixth, what Russia portrayed as a Free Trade Zone in the CIS Single Economic
Space (CIS SES) was, according to the Ukrainian side, actually a Customs Union.
Ukraine is interested in a free trade zone but rules out joining any Customs Unions
other than the EU. Both sides disagree, therefore, about the fundamental basis of
even step one of the CIS SES.

Seventh, Russia is returning to its 1990s rhetoric in support of territorial claims
on the Crimea port of Sevastopol. Again, the issue relates to whether Sevastopol
was transferred to the Ukrainian SSR along with the Crimea in 1954. The State
Duma has instructed its Committee on Constitutional Legislation and State Build-
ing to investigate the issue. Tarasiuk warned that Russia citizens agitating for sep-
aratism in Ukraine or acting as political technologists in the 2006 elections could
be declared persona non grata. “Any official must keep within certain limits while
visiting other countries,” Tarasiuk said. He went on to remind Moscow “about the
limits of hospitality and the norms of international law.”48

Russia has not reconciled itself to its humiliating defeat in last year’s Ukrain-
ian presidential election when it threw all of its resources into supporting then
Prime Minister Viktor Yanukovych who was President Leonid Kuchma’s chosen
successor. Russia’s strategy toward Yushchenko’s regime in Ukraine is fivefold.

1. Support for the new opposition
Yanukovych has become a frequent visitor to Moscow where he is given diplo-

matic and financial support. Russia is pinning its hopes on supporting two pro-
Russian forces in Ukraine, Regions of Ukraine and the Communist Party, in the
March 2006 parliamentary elections. Ukrainian opinion polls give Regions of
Ukraine around 20 percent support, meaning it is likely to come second in next
year’s parliamentary election. 

The Russian State Duma voted overwhelmingly in May to request that its del-
egation to the OSCE Parliamentary Assembly raise the issue of political repres-
sion in Ukraine. The majority of those arrested on corruption and election fraud
charges are from the Kuchma camp. This prompted a harsh rebuke from the
Ukrainian Ministry of Foreign Affairs who rejected claims by the former Kuchma
camp that it was being politically persecuted. The rebuke reminded the Russian
Duma that Russia supported election fraud and violations in the Ukrainian elec-
tion, which were condemned by the OSCE, the Council of Europe, and the EU.

2. Refuge for Kuchma loyalists
Moscow has become a refuge for countless high-ranking Kuchma officials

who fled Ukraine after the Orange Revolution and Yushchenko’s election, fear-
ing their arrest on charges of corruption and election fraud. The most well-known
figures include Ihor Bakay, head of a department that managed state property and
a former CEO of Naftohaz Ukrainy, the state-owned gas company. Bakay has
been accused by the Ukrainian Prosecutor’s office of misappropriating nearly one
billion dollars. His name was placed on the Interpol wanted list.



512 DEMOKRATIZATSIYA

Another important figure is former Interior Minister Mykola Bilokin. The inte-
rior minister was heavily involved in wide-ranging election fraud in the April
2004 mayoral election in Mukachevo and in the 2004 presidential election. The
Interior Ministry was caught illegally placing Yushchenko under surveillance
when two of its officers were arrested by Yushchenko’s bodyguards in August. A
major cleanup of the Interior Ministry has taken place in Trans-Carpathia, where
the former regional police chief has been placed on a wanted list. The Ukrainian
Prosecutors’ Office and the new interior minister, Yuriy Lutsenko, have accused
Bilokin of widespread abuse of state funds. This includes using state funds in the
presidential election and building dacha’s throughout Ukraine for the use of high
ranking officers.

3. Blocking the government
Then deputy prime minister Tymoshenko was arrested in February 2001 when

she was part of the Yushchenko reformist government. The trumped-up charges
related to corruption from the 1990s when she was CEO of United Energy Sys-
tems. Tymoshenko was released after two months imprisonment, but court cases
were launched against her during the following three years.

Russian President Vladimir Putin rushed to support Kuchma’s attempts to
imprison Tymoshenko to remove a key Yushchenko political ally. Putin instigated
criminal charges against his own Ministry of Defense officials who incriminated
Tymoshenko in allegedly bribing them. During the 2004 Ukrainian election, Rus-
sia increased this support by placing Tymoshenko on the Interpol wanted list.
Although Tymoshenko became prime minister in February, Russia refused to take
her off the Interpol wanted list, meaning she was unable to travel to Russia to
undertake government duties.

4. Dyzinformatsia
Russian political technologists who worked for the Yanukovych election team

in the 2004 election were not demoted after returning to Russia, despite their
failed strategy. On the contrary, they were promoted by Putin’s presidential
administration. One aspect of their work that they have continued to undertake
draws on KGB-style dyzinformatsia. In April 2005, hundreds of members of the
Donetsk ruling elites received black lists by mail with their names on them. The
names were ranked according to grades depending on their alleged potential
threat to the Yushchenko authorities. The fake black lists were an attempt to sow
fear and anger within the Donetsk elites about future arrests. Earlier that month,
the head of the Donetsk regional council, Boris Kolesnykov, was arrested on
extortion charges. Kolesnykov is also the Donetsk leader of the Party of Regions
headed by Yanukovych.

A second dyzinformatsia occurred when Russian mass circulation newspapers
reprinted information that came from a fake German source about Yushchenko’s
poisoning in September. The poison, which was confirmed in December 2004 as
dioxin mixed with other poisons, was prepared in a former Soviet Moscow lab-
oratory controlled by the FSB. The widely published fake information aimed to
discredit what happened to Yushchenko as having anything to do with poisoning.
Instead, it was alleged that it was an attempt to make his appearance younger that



went badly wrong by using discarded fetuses. Similar dyzinformatsia was
released by the Kuchma camp after Yushchenko was poisoned. It then claimed
that Yushchenko’s disfigurement was the result of bad sushi and excessive moon-
shine after a dinner party in the Deputy of Security Service chairman’s home.

5. Energy squeeze
Russian oil companies, who have a monopoly control over oil refineries and

petrol stations in Ukraine, have a difficult relationship with the Tymoshenko gov-
ernment. Tymoshenko’s attempts at trying to prevent Russian oil companies from
raising oil prices led to a petrol shortage when they halted oil exports to Ukraine.
The crisis was only overcome after Yushchenko intervened and brokered a deal
with Russian oil companies.
Tymoshenko accused the
Russian oil companies of
attempting to sabotage her
government.

Russia has also accused the
Yushchenko authorities of
resorting to practices prevalent
in the 1990s of stealing Russ-
ian gas exported through
Ukraine. Tymoshenko has
countered by pointing to the
gas as having been stolen by the previous government and the replaced Naftohaz
Ukrainy directors. After Ukraine replaced the CEO of Naftohaz Ukrainy, income
from the company to the state budget quadrupled. Previously these funds were
stolen and entered the shadow economy or went into offshore accounts. Nafto-
haz Ukrainy’s cooperation with Russia’s state gas monopoly, Gazprom, in Eural
Trans Gas ended when Eural Trans Gas was closed down at the end of last year.
No new Russian-Ukrainian joint gas venture has replaced it.

Russia has initiated a CIS-wide condemnation of the alleged bias of OSCE
election monitoring missions that regularly condemn election fraud in Russia and
the CIS undertaken by authoritarian regimes. These unfair election practices are
never condemned by the CIS Election Observation Missions (CIS EOM) that
Russia leads. Ukraine, like Georgia and Moldova, has pulled out of the CIS EOM
because it was established to provide an alternative to the OSCE by whitewash-
ing election fraud in the CIS. The CIS EOM did not see any election fraud in
round two of Ukraine’s 2004 election, a conclusion sharply at odds with the
OSCE, Council of Europe, EU, and United States. At the same time, Russia has
attempted to lobby the OSCE that Ukraine under Yushchenko is undertaking
political repression against former pro-Kuchma centrists.

In May 2005, the State Duma, where Putin has a two-thirds majority, voted
by an overwhelming 351 votes to instruct the Russian delegation to the Parlia-
mentary Assembly of the Council of Europe (PACE) to raise the issue of the
alleged infringement of democratic norms in Ukraine. The statement calls on
PACE to condemn, “negative tendencies in the internal processes of Ukraine

Orange Revolution 513

“Russia has initiated a CIS-wide 
condemnation of the alleged bias of
OSCE election monitoring missions
that regularly condemn election fraud
in Russia and the CIS undertaken by
authoritarian regimes.”



which infringe OSCE principles.” The Russian State Duma is “deeply concerned
at the numerous facts of repression of representatives of the political opposition
in Ukraine by the new Ukrainian authorities.”49

That one country should take such a deep interest in alleged political repres-
sion in a neighboring country is unusual in international affairs. This flows from
Russia’s unwillingness to regard Ukraine as a truly foreign country. Russia’s inter-
ference in last year’s Ukrainian elections, which was condemned by the United
States, has never been seen as interference by Moscow. To do so would acknowl-
edge that Ukraine is part of the Far Abroad, which Ukraine’s new leaders are insist-
ing is how their country should be now seen by Russia. Russia has difficulty even
accepting that Ukraine (and Belarus) are part of the Near Abroad.

The Ukrainian Foreign Ministry (MZS) issued a strongly worded rebuttal that
reflects the newly assertive Ukrainian foreign policy in place since Yushchenko
was elected.50 The MZS classified the State Duma statement as an unfriendly act
that calls into question Russia’s sincerity in supporting democratization, institu-
tionalizing the rule of law, and upholding human rights in Ukrainian society. The
MZS turned the State Duma statement around by reminding it that many of them
until recently ignored massive falsification in election fraud committed by the
previous regime. Worse still, “they actively stood on the side of those in Ukraine
who adopted anti-democratic practices as a norm in social life, but who today
describe themselves as the ‘opposition.’The State Duma statement twists the facts
and demonstratively supports these same political forces.”51

The Russian State Duma statement also ironically condemned the alleged
attempt at “establishing political and ideological control over the mass media
information” and “pressure against journalists who criticise representatives of the
authorities.” In this area, Russia’s double standards are even more obvious.
Domestically, media freedom in Russia is far worse than in the Boris Yeltsin era,
whereas in Ukraine it has greatly expanded since Yushchenko’s election. Another
double standard concerns the issue of Russia’s complaints about alleged attempts
to impose “ideological control over the mass media information” in Ukraine. Russ-
ian political technologist Markov has admitted that Russia was directly involved
during the Kuchma era in the preparation of temnyky sent by the presidential
administration to media outlets.

Russia placed a draft resolution condemning repression against the opposition
in Ukraine, Georgia, and Kyrgyzstan—all CIS states where “colored revolutions”
have taken place—before the Parliamentary Assembly of the Council of Europe.
The head of the State Duma’s Committee on International Affairs, Kostiantyn
Kosachev, explained, “We are concerned by the decisions of the Ukrainian
authorities directed towards pressurizing the opposition which lost the elections
and their attempts at taking revenge upon them.”52

Russia’s support for the opposition in Ukraine, Georgia, and Kyrgyzstan is no
coincidence as all three have undergone revolutions that have removed pro-Russian
centrists. In doing so, Russia is, like CIS EOM, supporting and intervening on behalf
of fraudulent elections and authoritarian regimes. The very same elections are rou-
tinely denounced by the OSCE, Council of Europe, EU, and United States as not

514 DEMOKRATIZATSIYA



having been conducted in a free and fair manner. Russia and the West therefore hold
contradictory views over how to define free and fair elections. 

Russian Security Council Secretary Igor Ivanov follows a similar logic to
Yanukovych that does not recognize the defeat of pro-Russian centrists through
democratic revolutions.53 Nevertheless, he, like Yanukovych, is realistic in hav-
ing to deal with the newly elected authorities. Ivanov describes all three revolu-
tions from a legal viewpoint as having been undertaken in an “unconstitutional
and non-democratic manner.”54 Ivanov is “skeptical” that these three revolutions
can be described as the “victory of democracy.” “Please explain how is it possi-
ble that democracy has triumphed if the basic principles of democracy have been
infringed in the attainment of this victory?” Ivanov asks.

Yanukovych and Ivanov both adopt a position radically different to that under-
stood in the West about the conduct of elections. Free elections, in their under-
standing and that of CIS EOM, are gauged by the criteria if pro-Russian centrists
or neo-Soviet forces win them, regardless of the means used to attain these ends.
According to them, protests against these fraudulent methods are illegitimate and
should be dealt with by the use of force. 

Yanukovych himself has similar views to that of Russia about his role as “head
of the opposition” and the alleged U.S.-backed conspiracy that prevented him
from taking power. Yanukovych admitted that he recognizes the newly elected
authorities but does not accept his defeat in the 2004 elections. Yanukovych
believes that in December 2004, when a repeat of round two elections was under-
taken which Yushchenko won, the constitution and legislation was infringed.
Despite massive evidence to the contrary, he denies that he was involved in any
election fraud. Acceptance of being defeated is a prerequisite of democratic sys-
tems and the “rules of the game.”

Conclusion
Russia’s intervention in Ukraine’s elections in 1999, 2002, and 2004 increased at
the same time as Putin rose to power in Russia. This coincided with a tougher Russ-
ian policy line toward the CIS. During this same period, Kuchma’s second term wit-
nessed the entrenchment of oligarchs and authoritarianism. Russia supported these
trends as it believed that Ukraine’s oligarchs, ruling elites, and Kuchma himself had
reoriented toward Russia after Kuchmagate. Putin therefore hoped to solidify this
reorientation through the election of Yanukovych as Kuchma’s successor.

Russia’s attempts at influencing Ukrainian elections were never understood as
interference in Moscow. To have done so would have meant regarding Ukraine
as a foreign country. Hence, Putin did not believe he was being contradictory
when he condemned U.S. “interference” in Ukraine’s elections, as Russia under-
stood this to be different from the policies that Russia undertook.

Ultimately, Russia’s policies failed to produce their desired outcome. In the
1999 elections, Kuchma only won because he engineered a second round where
he faced Communist leader Symonenko. If he had faced Socialist leader Moroz,
Kuchma’s election would have been less certain. Yushchenko’s Our Ukraine
party won the 2002 elections, defeating the pro-Kuchma For a United Ukraine

Orange Revolution 515



party.55 In the 2004 elections, Yushchenko won after backing from the Orange
Revolution.

Russia’s policy failures in Ukraine’s elections showed the degree to which it
was decidedly wrong in believing that Ukraine was not a foreign country. Not
only did policies that worked in Russia not work inside Ukraine, but Ukraine
under Kuchma had been diverging from Russia in many fundamental ways. Pol-
itics under Kuchma had become increasingly bitter because Ukraine’s divergent
path away from Russia had come into conflict with attempts by Ukraine’s elites
to move the country toward a Russian-style managed democracy that would pro-
vide a safe haven for its oligarchs in the post-Kuchma world. Of these two con-
flicting trends of divergence away from Russia and moves towards Russia, the
election of Yushchenko will reinforce divergence rather than convergence.56

NOTES
1. See T. Kuzio, “From Kuchma to Yushchenko. Ukraine’s 2004 Presidential Elections

and the Orange Revolution,” Problems of Post Communism 52, no. 2 (March–April 2005):
29–44.

2. The head of the RFE/RL Ukrainian service, Roman Kupchinsky, had to resign and
move to another RFE/RL position after the Ukrainian authorities threatened to close the
Kyiv office of RFE/RL. Kupchinsky launched RFE/RL’s Organized Crime and Terrorism
Watch in December 2001.

3. Ukrayina Moloda, April 14, 2005.
4. A phony Web site was set up in the 1999 Russian elections for Moscow Mayor Yuriy

Luzhkov and Yevgenny Primakov.
5. Ukrayinska Pravda, June 3 and 11, 2004.
6. The U.S.-based NGO Human Rights Watch issued a major study of temnyky in

March 2003 (see http://www.hrw.org/reports/2003/ukraine0303/).
7. Ukrayinska Pravda, June 9, 2004.
8. See T. Kuzio, “Back to the USSR? Ukraine Holds Soviet-Style ‘Discussion’ of

Political Reform,” RFE/RL Newsline, April 28, 2003.
9. T. Kuzio, “Good News From Ukraine,” RFE/RL Poland, Belarus, Ukraine Report,

April 15, 2003, and RFE/RL Media Matters, April 18, 2003.
10. Zerkalo Nedel/Tyzhnia November 22–28, 2003.
11. See http://www.telekritka.kiev.ua/, March 23, 2004.
12. Ukrayinska Pravda, June 15, 2004.
13. The author is in possession of hundreds of temnyky provided by Ukrayinska Pravda.
14. Ukrayinska Pravda, September 10, 2004.
15. Ukrayinska Pravda, June 25, 2004.
16. Ibid.
17. Ukrayinska Pravda, May 27 and June 26, 2004.
18. See the 2004 election reports at http://www.cvu.org.ua/.
19. Vecherniye Vesti, August 27–September 2, 2004.
20. See http://www.unp-ua.org/, August 29, 2004.
21. Ukrayinska Pravda, August 27, 2004.
22. See http://www.pora.org.ua/ and http://www.kuchmizm.info/.
23. Ukrayinska Pravda, December 16, 2004, http://www.razom.org.ua/, December 23,

2004. A documentary on Channel Five, a Ukrainian television station sympathetic to
Yushchenko, investigated who was behind these allegations. Details were aired in the
weekly “Zakryta Zona” (Closed Zone) program, under the suitable title “Terrorists”
(http://5tv.com.ua/pr_archiv/136/0/265/).

24. Yanukovych had two election headquarters. Serhiy Tyhipko, chairman of the

516 DEMOKRATIZATSIYA



National Bank, headed the official headquarters. Deputy Prime Minister Kluyev headed
the unofficial one. 

25. See T. Kuzio, “Yanukovych-Gate Unfolds After Ukrainian Elections,” Jamestown
Foundation, Eurasian Daily Monitor 1, no. 1 (December 3, 2004): 39.

26. New York Times, December 15, 2004.
27. The posters can be viewed at http://www2.pravda.com.ua/archive/2004/october/

6/4.shtml and http://www.ham.com.ua/index.php?action=black.
28. Interfax-Ukraine, October 7, 2004.
29. See http://www.razom.org.ua/, October 4, 2004.
30. Ukrayinska Pravda, October 6, 2004.
31. See http://www.razom.org.ua/, October 9, 2004.
32. Ukrayinska Pravda, October 5, 2004.
33. Ukrayinska Pravda, October 6, 2004.
34. Leonid Kuchma, Ukrayina—Ne Rosiya (Moscow: Vremya, 2003).
35. On Russia, see Henry E. Hale, Michael McFaul, and Timothy J. Colton, “Putin and

the ‘Delegative Democracy’ Trap: Evidence from Russia’s 2003–04 Elections,” Post-Soviet
Affairs 20, no. 4 (2004): 293.

36. Ukrayinska Pravda, April 23, 2004.
37. AP, April 21, 2004.
38. RIA Novosti, April 19, 2004.
39. The Guardian, April 20, 2004.
40. MosNews, April 20, 2004.
41. Interfax-Ukraine, April 21, 2004.
42. Washington Post, April 21, 2004.
43. See http://www.gazetu.ru/, April 20, 2004.
44. Christian Science Monitor, April 21, 2004.
45. Ibid.
46. Ukrayinska Pravda, April 22, 2005.
47. Zerkalo Nedeli, April 23–May 6, 2005.
48. Ibid.
49. Ukrayinska Pravda, May 20, 2005.
50. See http://www.mfa.gov.ua/information/?mfa/tit.html#2005052001/.
51. Ibid.
52. Ukrayinska Pravda, May 3, 2005.
53. Strategiya Rosii, May 2005.
54. Ukrayinska Pravda, May 4, 2005.
55. See T. Kuzio, “The 2002 Parliamentary Elections in Ukraine: Democratization or

Authoritarianism,” Journal of Communist Studies and Transition Politics 19, no. 2 (June
2003): 24–54.

56. See T. Kuzio, “Ukraine is not Russia,” New Europe Review (Voice of America) 2,
no. 2 (2005) available at http://www.neweuropereview.com/English/Kuzio_English.cfm/.

Orange Revolution 517


