The Russian Media’s Time of Troubles

ELIZABETH TUCKER

insight from a televised debate between the anti-government Communist

Party boss Gennady Zyuganov and pro-government Our Home Is Russia
party co-chair Nikita Mikhalkov. What they saw instead, as prominent journalist
Yevgeny Kisilev “moderated,” were the candidates dancing around hard issues
while claiming “deep respect” for each other. With similar coverage nationwide,
the communists triumphed. And, as troubling as that was as a harbinger of this
June’s critical presidential contest, the media’s performance was even more
worrisome for Russia’s long-term democratic prospects.

Diverse theorists of democracy all agree on one point: that an assertive,
independent fourth estate is central to an informed electorate and healthy civil
society. And observers of today’s Russia, despite their many differences, are
similarly united in the belief that change has affected more the form than the
content of post-Soviet life. This continuity with communist patterns pertains to
nearly all organized activity including, critically, the media.

Russian TV’'s political coverage is distinguished more by slick
“infomercials” than by probing debate. Central newspapers are unabashed
partisans of their sponsors: the government, well-heeled parties, and wealthy
businessmen. And the provincial media are even more securely in the pocket—or
under the fist—of conservative local bosses. All are manipulated by control over
money and advertising, supplies and housing, permits and taxes, and—in some
cases—by the threat of violence or even death.

Control “from above” is facilitated by many journalists’ own reflexive
preference for slanted reportage and heavy-handed editorializing. This is
encouraged “from below” as a confused, angry public often chooses Soviet-style
propaganda over fact-filled investigation and balanced analysis.

In short, the Russian media are fighting an uphill battle, on all fronts,
against perpetuation of Bolshevik founder Viadimir Lenin’s cynical conception
of the press as a “propagandist and agitator.” And, as Russian media analyst
Alexei Simonov argues, it is a battle that an exhausted media are losing, acting
less like a bulwark of democracy than “an old whore, tired of it all, giving itself
to the paying client but without any passion or pleasure.”

! s parliamentary elections ncared last December, Russian voters hoped for

Glasnost’s Heroes: Dreams and Disappointments

The hope of Mikhail Gorbachev’s perestrotka was that the media, freed from
party control, would become a force for keeping government honest, for filling
in historical “blank spots,” and for aiding the country’s transition to democracy.

Elizabeth Tucker is adjunct professor of journalism at Allegheny College. The author
wishes to acknowledge the support of the MacArthur Foundation, and to thank: losif
Dzialoshinsky,  president,  Independent  Newspaper  Association; Marina
Drialoshinskaya, media consultant; Robert D. English, assistant professor of
political science, Allegheny College: Andrei Richter, professor of journalism,
Moscow State University: Alexei Simonov, head, Glasnost Defense Foundation.

422



The Russian Media’s Time of Troubles 423

Between 1985 and 1991, that promise was largely realized. New publications
sprang up, such as Nezavisimaya Gazeta (Independent Gazette), that were
editorially, if not financially, independent of political structures. Old-guard
magazines such as Ogonvok (Little Flame) acquired new, liberal editors who
backed perestroika. These publications threw themselves behind the building of a
new, democratic order and loosely aligned with one or another political party or
movement. “Groups formed
and the press functioned as a
political ~ structure,” said *, . . the media have not

Gennady Vychub, a jour- functioned as a Western-style
nalism lecturer at Moscow pillar of democracy. Despite the
State University and an editor proliferation of hundreds of

of Globus, ‘a private, syn- oy cnaners, magazines, TV and

dicated news agency based in

Moscow.'

But the media have not
functioned as a Western-style
pillar of democracy. Despite
the proliferation of hundreds

radio stations over the past
decade, few are truly
independent and most function as
partisans of one or another
powerful vested interest.”

of newspapers, magazines,
TV and radio stations over the past decade, few are truly independent and most
function as partisans of one or another powerful vested interest. Dire financial
and technical problems. a weak advertising market, and smothering government
regulations all take their toll. Worse, many journalists have become
disillusioned with their lack of impact on the political process as Russian
officials—in best Soviet tradition—simply do not hold themselves accountable
to the people. “Political reportage doesn’t influence anyone,” said Arkady
Vaksberg, a Literaturnava Gazeta (Literary Gazette) commentator. “You can write
whatever and however much you want, but it has no effect.”

The romance with glasnost began to fade even before the 1991 collapse of
the USSR. as the public grew increasingly frustrated by political ineptitude and
economic privation. Simultaneously, the media discovered that they could not
live by subscribers alone and this drove them into the arms of wealthy “new
Russians,” who have their own political agendas, or into those of the
government. Many politicians, who view the media as illegitimate children in
need of parental authority and discipline, were only too happy to oblige.

Most Russian media now fall into two broad camps: those that have sold
out to powerful political and business interests and serve mainly to keep in
power, or bring to power, those whomn their benefactors support; and those more
interested in profits than public service. Many nominally independent stations
and newspapers—particularly in Russia’s provinces where local authorities retain
firm control—choose to avoid tough political or economic issues. “They don’t
want anything to do with the government,” said Vychub. “They will fight for
the right to privacy—their own privacy, to sit in their kitchens and drink vodka.”

Parliamentary and Presidential Interference

The conservative Russian Parliament seems bent on ensuring that the media do
not become fully independent. A proposed 1995 law that would have banned
government bodies from founding media companies was rejected by the Duma
(the lower house). “All the democrats were for it, but the authorities don’t want
to cede control,” said Simonov, head of the Glasnost Defense Foundation, a



424 DEMOKRATIZATSIYA

media watchdog group. The Duma did pass a law earlier in the year, on “how the
press should behave™ when covering politicians, said Simonov.

The Duma continues its attempts to control TV networks Russian Public
Television (ORT) and the Russian Television & Radio Company (RTR). ORT,
the “Ostankino™ network in Soviet times, was privatized by a group of banks,
but 51 percent of shares arc held by the government. RTR is wholly government
owned. This March, the Duma “invited” ORT Director General Sergei
Blagovolin and RTR Chair Eduard Sagalaev to discuss “unobjective coverage of
the Parliament’s activities.” Though in conflict with the Duma, Yeltsin
apparently shares its attitude toward an independent press. At a February meeting
with journalists, he declared that “Those mass media that count on government
support must reflect government interests.™ Censorship (self-censorship?) is

also alive and well; in late
January, ORT ‘“edited” the news

“ .. TV still faces program  Vzglvad ~ (View) to
extraordinary pressures from  remove portions about the

Yeltsin. the Duma. and shelling of Pervomaiskoe in a
regionc;l and local’ Chechen hostage-taking crisis.*

governments. Few politicians In 1995, Yeltsin slashed the

vat di h government’s traditional media
or private media tyCoons RONOT g g while a proposed law to

editorial independence.” replace thern with a new system
of tax breaks and other incentives
was rejected by the Duma. The Duma did pass two ostensibly supportive laws
late in the year, one reducing taxation of the print media and the other
subsidizing publishers to the tune of 1.5 trillion rubles. But in practice they are
httle help. according to losif Dzialoshinsky, a Russian media expert and head of
the Independent Newspaper Association.’

This is because no money was budgeted for subsidies and any that is set
aside will be handled through a “federal register” composed of a few thousand
newspapers hand picked by municipal authorities, said Dzialoshinsky. “This
means reviving of all that is bad in our system-—local newspapers will again be
totally dependent on local administrations for everything.” The new rules on
taxation do not help much either. For one thing, advertising, which accounts for
up to 70 percent of revenues at many newspapets, is not tax exempt. Further,
while the law exempts imported paper and equipment from taxation, it neither
stimulates domestic production of these scarce necessities nor places imports
within the reach of most publications, he said.

While the print media is losing subscriptions (see below), more than 90
percent of Russians watch TV. And despite the government’s financial and
political control over major stations ORT and RTR, some Western observers
were quick to praise RTR’s straightforward coverage of the Chechen war from its
outset in late 1994, Coupled with independent network NTV’s brutally honest
reportage, these observers argued that an independent Russian media had come of
age.”

In fact, TV still faces extraordinary pressures from Yeltsin, the Duma, and
regional and local governments. Few politicians or private media tycoons honor
editorial independence. In mid-February, for example, Yeltsin ordered RTR to do
an upbeat report on a Magnitogorsk factory after the director complained about
negative coverage.’




The Russian Media’s Time of Troubles 425

Meanwhile, independent NTV was banned from the Kremlin, the station
announced on 12 February. NTV officials say that this was retaliation for its
reporting on criticism of Yeltsin. NTV and its majority owner, banker Vladimir
Gusinsky, have also been subject to harrassment. In 1995, federal agents beat up
some of Gusinsky’s employees

outside his bank offices in . s
downtown  Moscow.  Pros.  Politicians don’t respond

ecutors later launched a case €aSily to criticism; .they start
against NTV for a satirical wars to divert public attention
puppet show that allegedly and then file lawsuits against
insulted the dignity and honor journalists.”

of government officials. A —Manana Aslamazian
criminal investigation was also
opened against NTV journalist
Yelena Masyuk after her interview of Chechen commander Shamil Basayev,
leader of a June raid on the Russian city of Budennovsk."

Perhaps the most blatant case is that of RTR head Oleg Poptsov, who was
fired in February. Yeltsin’s announcement of his removal criticized RTR for
lying about events and ‘“blackening” Russia’s movement to democracy.
According to Poptsov, the real reasons for his ouster included RTR’s strong
criticism of such policies as Chechnya, his own authorship of an unflattering
book (A Chronicle of the Times of Tsar Boris), and the influence of “financial
groups” aligned with President Yeltsin who seek a controlling interest in RTR.®

Ultimately, Poptsov said, he and Yeltsin saw the media’s role very
differently. Poptsov believed “the best strategy was to be honest” while the
government wanted a media that “didn’t rock the boat.” A few months before his
firing, he told Izvestiva: “Unfortunately, first comes freedom and then later its
secondary state—a culture of freedom. Our task is not just to get the powers-
that-be to listen, but to learn to listen.”"”

Those few Russians fighting for a truly independent media agree that today’s
officials have no idea how to do that. “Politicians don’t respond easily to
criticism; they start wars to divert public attention and then file lawsuits against
Journalists,” said Manana Aslamazian, a producer with Internews, a U.S. non-
profit group aiding independent TV in the former Soviet Union. “To fauit
jJournalists for their own mistakes shows that they don’t know what politics is.
They are not patriotic in the true sense but put their petty political ambitions
above the interests of Russia.”

Journalists and Their Audience: Stubborn Soviet Legacies

But fault also rests with the public and journalists themselves. While some such
as Poptsov view the media as a means to “inspire” the public to pressure the
government. others fear that in Russia things are quite the reverse. Viewers and
listeners gravitate to those publications and stations that simply reinforce their
existing points of view, Said Russian media consultant Marina Dzialoshinskaya:
“The media tend to support certain opinions, not shape them. Readers will buy a
newspaper or watch a station if it meets their needs by justifying their views. If
not. they won't.”

Still unaccustomed to compromise, tolerance, and the sometimes chaotic
give-and-take of a democratic political culture, many Russians are still more
comfortable with the Leninist tradition of the press as a “propagandist, agitator,
and organizer.” The public prefers media in the role of “teachers, advisors, and



426 DEMOKRATIZATSIYA

fathers.” said Dzialoshinskaya. “We still have a bazaar mentality, not a culture of
honest disagreement.”

Cultural change comes especially slowly when Russian leaders are so
resistant. For example, many politicians find it insulting when a lengthy speech
is summarized rather than

broadcast in full. “That’s the
(3 b
Still unaccustomed to way it’s done the world over,”

compromise, tolerance, and the said Poptsov. “But for an
sometimes chaotic give-and-take  fficial, if the speech is
of a democratic political culture, paraphrased  rather  than

many Russians are still more broadcast in its entirety, it
comfortable with the Leninist means he’s not respected.
tradition of the press as a That's  our level of en-
‘propagandist, agitator, and llghtenment.’j Eew _pohthlans
organizer.’” hold the media in high regard,

though most are more discreet
about it than Zyuganov. The
Communist presidential candidate told the Washington Post in April that TV
“has no right to comment on me” and is run by “scum who desecrate every holy
thing in our history.”"

With many politicians sharing such views, journalists—conservative and
liberal—often continue to see themselves as Soviet-style partisans in a political
struggle, “fighters on the ideological front™ concerned less with explaining the
issue and getting all points of view into a story than with editorializing. And
only about 20 percent are pro-reform, said Dzialoshinsky. “The rest are
conservative, varying from socialist or Communist to ultra-nationalist.” But it
is not just the conservatives who eschew Western-style media ethics. Sergei
Blagovolin, who championed Western-oriented reforms under Gorbachev,
explained the propagandistic. pro-government coverage of Chechnya by ORT
that he now heads: “We don’t hide the fact that we want to help to implement
the current political course.”"’

Eduard Sagalaev, the former chief of Moscow’s independent station TV-6
and hecad of an independent TV broadcasters’ association, threatened last
September to flex his muscles in the political arena—to bring down Yeltsin in
favor of others if privatization of the TV industry was not speeded up. If the
association threw its weight behind any particular party, “remarkable results”
could be achieved, he said.'* But Sagalaev was quick to change course and accept
the RTR job as soon Poptsov was fired. Igor Malashenko, like Blagovolin also
a champion of democratic reforms under Gorbachev and now president of NTV,
joined Yeltsin’s special re-election committee in March. How “independent™ can
NTV's coverage remain when Malashenko’s committee-mates range from Prime
Minister Viktor Chernomyrdin (responsible for the economy) to Yeltsin aides
Alexander Korzhakov and Mikhail Barsukov (widely viewed as behind everything
from the Chechen war to high-level corruption)?"*

Such coziness with powerful politicians, together with a desire for cash
from political advertising, discouraged in-depth analysis by major Moscow
stations—Ilet alone by smaller provincial ones—during the recent parliamentary
clections. says Simonov. As in earlier contests, TV “didn’t really help shed light
on the issues. Instead it gave politicians the chance to lie and manipulate. ORT
and RTR are simply going through the motions.” The Diisseldorf-based
European Institute for the Media, which monitored the December elections,
agreed: “Crucial issues were rarely raised, debates and analysis were absent and a




The Russian Media’s Time of Troubles 427

more clarifying role could certainly have been played by the media,” its report
concluded.”

The situation was further complicated by election rules that banned “bias” in
media coverage, effectively muzzling any real analysis of political platforms, and
by outright media corruption, said Sergei Tarasenko, an aide to Foreign Minister
Eduard Shevardnadze during the Gorbachev years who now works for Realism in
Politics, a Moscow think tank. “I had to pay $500 to one Moscow publication
to publish a column by my boss,” he said. “Then I had to pay another $500
under the table to the journalist seeing it through. There is no such thing as a
free press in Russia. TV is even worse, it’s corrupt from top to bottom.”

Murder and Mayhem

Those journalists interested in the facts—and their intelligent interpretation—
sometimes risk their lives. Since the start of the Chechen war in December
1994, 107 journalists have been arrested in Chechnya, 49 had film or equipment
illegally  confiscated, 10
were beaten, 17 wounded

and 15 killed, according to
the Glasnost Defense Foun-
dation. Journalists have also
been targeted in cases where
their coverage grew too
uncomfortable for powerful

“How ‘independent’ can NTV’s
coverage remain when
Malashenko’s committee-mates
range from Prime Minister Viktor
Chernomyrdin (responsible for the

economy) to Yeltsin aides
Alexander Korzhakov and Mikhail
Barsukov (widely viewed as
behind everything from the
Chechen war to high-level
corruption)?”

government and business
interests.

On 25 January, Oleg
Slabynko, chief producer of
the RTR interview program
“Moment of Truth,” was
murdered in Moscow. He
had just finished a show on
corruption that the network refused to air. On 27 December, Vadim Alferev, a
journalist for Krasnoyarsk’s Segodnvashnaya Gazeta (Today’s Paper), was beaten
to death in the entrance to his apartment building. He had been writing about
economic crimes in the region and had received repeated death threats.
Investigative reporter Alexander Minkin of Moskovsky Komsomolets (The
Moscow Komsomoler), who writes on government corruption, was also recently
attacked by assailants in his apartment.

In outrage at the authorities’ half-hearted efforts to solve these crimes,
Nezavisimava Gazeta editor Vitaly Tretyakov recently asked: “Who is most
interested in avoiding the shadow of suspicion? Of course, those same honest
politicans who have been subjected to criticism . . . by the victim.”'®

Perhaps the best known murder of a journalist in Russia was the case of
Dmitry Kholodov of Moskovsky Komsomolets. Kholodov was killed in October
1994 by a suitcase bomb in the wake of his sensational probing of military
corruption, an investigation that pointed all the way to the Defense Minister,
General Pavel Grachev. Some of Kholodov’s colleagues believe military
intelligence agents were behind the murder. “Those who blow up journalists are
mid-level people currying favor with their higher-ups,” said The Glasnost
Defense Foundation’s Oleg Panfilov.

The very fact of Kholodov's murder was sad confirmation that his articles
were hitting home. Some analysts go so far as to speculate that such reportage




428 DEMOKRATIZATSIY A

helped prompt the war in Chechnya. “The press campaign against corruption in
the army detonated the war,” said Konstantin Pleshakov, a Moscow-based writer.
“Kholodov had concrete documents on how Russian forces withdrawing from
Germany were selling off army property and profiteering,” he said. “There could
have been a real scandal, so instead of firing anyone, they started a war” to divert
public attention.

While powerful politicians keep a close watch on investigative reporting
that concerns them, influential “businessmen” also keep an eye out for any
chance to profit from media ventures. Vladislav Listev, another prominent
journalist who had just been appointed director of the newly privatized ORT
network. was murdered last winter in a gangland-style slaying. The hit, most
observers believe, was ordered by mafiya chieftains furious at Listev’s
moratorium on millions of dollars in advertising for affiliated production
companies, though some journalistic and police sources say that Listev himself
was in a position to financially benefit.

Just as Kholodov's death was sad confirmation of the media’s real influence
when a scandal investigation reaches into high places, Listev’s murder was brutal
testimony of the progress toward a market. Both old-time ORT bureaucrats and
the Parliament continue to resist the network’s privatization. While the Duma
passed a law in early 1996 to re-nationalize the network, Yeltsin vetoed the
measure. ORT has now passed from the hands of *“shadow structures,” wrote
commentator Yuri Bogomolov in Moskovskive Novosti (Moscow News).
“Listev was killed because someone decided to slam the door loudly on his way
out.™"”

Subscriptions, Subsidies, and Subterfuge

Most often the door is slamming not in the faces of powerful bosses, but in
those of the media themselves. An entire group of Moscow-based publications
announced their closure in 1995, including Nezavisimava Gazeta and Novava
Yezhednvevnava Gazeta (The New Daily Gazette). Both papers scrambled to find
new commercial backers and Nezavisimava Gazeta has since resumed
publication. But even giants such as Izvestiya (The News), with a circulation of
approximately 600,000, do not reach the provinces because most subscribers
cannot afford more than one newspaper and want lccal news first, said
Dzialoshinsky. He estimates that only one in three Russian families reads a
newspaper. “No one gets the national papers,” he said. “Sc Russians know little
and understand even less about their central government.”

The outlook is grim. Out of some 9,000 registered publications in Russia,
only 13 percent will survive without subsidies, estimated former State Press
Committee chairman Sergei Gryzunov." The reasons include skyrocketing costs
for needed equipment and paper, sky-high taxes on profits, and an underdeveloped
advertising market. Cancelling subsidies altogether without a system of rational
tax laws in place-—as now seems under way—risks making the media “hostages
to the political ambitions of the institutions financing them,” Gryzunov said.

As it is, there has been a catastrophic drop in print runs for Russian
newspapers and more than 1,500 periodicals folded in the first half of 1995,
according to Mikhail Poltoranin, chair of the Duma’s Committee on Information
Policy." The Federal Service for Postal Communications reported in 1995 that
newspaper and magazine subscriptions fell from 220.8 million for national
publications and 47.5 million for local publications in 1990 to 20.8 million and
22.8 million tespectively in 1995.%° Out of a total of 28.3 million Russian
newspaper subscriptions, 19.3 million are to local papers.”'



The Russian Media’s Time of Troubles 429

This trend toward local news in the print media has been paralleled by the
same yearning among TV viewers, especially the young. Roughly 90 percent of
the population regularly watches TV. Last year, the first survey of TV viewer
preferences beyond Moscow and St. Petersburg, in which 8,021 viewers were
polled in twenty-two cities, concluded that local independent stations are
becoming ever-more important sources of news and entertainment and are
attracting a younger audience (ages sixteen to forty-five) than RTR.?

But the more solidly financed and professional independent stations based in
Moscow and St. Petersburg reach far from every household. NTV is available in
about 70 percent of European
Russia and about 35 percent of
Siberia, while Moscow’s TV-6 ¢, . . there has been a
reaches about 40 percent of catastrophic drop in print
European Russia and about 10 ryns for Russian newspapers
percent of Siberia, according to Eric  gpnd more than 1,500

Johnson, a Moscow-based _analyst periodicals folded in the first
for Internews. The Independent half of 1995 s
Broadcasting System, a commercial I

grouping of some 120 independent
stations that exchange programming, reaches about 40 percent of European
Russia and about 60 percent of Siberia.

TV stations across Russia—of which there are now about 700-—are in a
tenuous position. While the strongest of them have more financial, technical,
and editorial independence than the print media, “they can’t avoid political games
either,” said Simonov, adding that the better heeled of them “become attractive to
the maftya and regional authorities.” The federal government is creating regional
commissions composed of local politicians and federal TV regulators who will
determine which independent stations get licenses. Only a third of all stations
now hold licenses. “This is a cancer that is eating all the live cells around it,”
said Simonov.

To make matters worse, most small, “independent” stations remain almost
entirely dependent on regional authorities or their allies for everything from
offices and studios to signal transmission. They are often penalized for their
independence; for example, independent stations pay the Ministry of
Communications six times more for signal transmission than do state-owned
companies, and many are in arrears. According to Simonov, “Ninety-five percent
of TV and 85 percent of radio programming is now broadcast through
organizations that belong to regional soviets (local or city councils) or structures
governed by them.” The same goes for the print media. “In the provinces, the
press is simply viritually under control of local governments,” said losif
Dzialoshinsky.

The Takeover Craze

In actual fact, there is no such thing as an entirely independent TV station or
newspaper in Russia. Within a year, Dzialoshinsky estimates, there will be no
more than two or three papers in each major provincial city, down from ten at
the beginning of the 1990s. In the wake of closures will come consolidation into
regional newspaper chains owned by wealthy backers from the capital. “There
will be no independent papers in Russia,” he said. “All the papers will be closely
associated with various financial and political groups. All of them.” Some TV
stations are also likely to begin forming networks spearheaded by Moscow



430) DEMOKRATIZATSIY A

stations. And while such consolidation might eventnally create healthy
competition in the marketplace of ideas, Manana Aslamazian of Internews calls
this dependence “despicable” because the alliances between politicians  and
businessmen backing such stations influence their coverage.

“I don’t think that our own media has been able to serve the higher interests
of society.” said Pavel Palazchenko, a longtime assistant to former Soviet leader
Mikhail Gorbachev. “They’re involved in a clan system and arc either totally
unable to analyze or completely biased.” As an example, Palazchenko cited the
virtual absence of any criticism in the Moscow media of Mayor Yuri Luzhkov.
“Not a singe critical word has been written in the Moscow media about the
mayor in the last eighteen months. It’s incredible,” he said. “Luzhkov controls
various channels of support and advertising, and can make life uncomfortable for
anyone he doesn’t like.” Observers say that Luzhkov is trzated with kid gloves
by banker/media tycoon Gusinsky who has expanded his assets beyond NTV to
include the radio station Ekho Moskvy, and the newspaper Segodnyva.

Editors who resist the blandishments of backers with deep pockets find
themselves unable to  keep
e ] afloat.  Tretyakov’s highly
“Within a year . . . there will be regarded Nezavisimaya Gazeta
no independent papers in Russia  id into bankruptcy by

. .. . All the papers will be refusing to run advertisements
closely associated with various or accept state subsidies. For
financial and political groups. months, Tretyakov rebuffed
All of them.” commercial backers and left

. . . his reporters unpaid, leading
— losif Dzialoshinsky first to the suspension of

publication in May 1995, and
then to his ouster by the board in August. A few days later, he returned to
reclaim the offices with the help of mysterious armed guards. The guards had
been sent by Boris Berezovsky, a businessman and banker whose backing
Tretyakov finally accepted. Berezovsky, who is on the board of pro-government
ORT. is also closely allied with Prime Minister Viktor Chernomyrdin.
According to Moscow observers, he has begun to weigh in on programming
decisions at ORT. where some sixty-seven programs have been slashed, partly
for political reasons. These cuts “bear a distinctly . . . political character,” wrote
Moskovskive Novosti’s Yuri Bogomolov on the eve of parliamentary
elections.” According to former RTR head Poptsov, Berezovsky has his eye on
RTR as well.™

Many—but not all—newspapers and TV stations are hungry for investors
like Gusinsky. After talks with Literaturnava Gazeta editors stalled last year, the
paper’s political commentator breathed a sigh of relief. “The banks can force
publication of what they want. can limit criticism of the organs of power and
those individual deputies that they would like to protect,” said Arkady Vaksberg.
“In Gusinsky's paper. Segodnva, no one attacks Moscow Mayor Luzhkov
because that’s like attacking Gusinsky’s bank. Our staff rejected coming under
Gusinsky’s control.”

Notwithstanding its stark coverage of Chechnya, Gusinsky’s control of
NTV has influenced its coverage of issues dear to him—such as foreign banks
competing in the Russian market. “NTV had a program on foreign banking that
was totally negative,” said Andrei Richter, professor of journalism at Moscow
State University. While the station is quick to criticize Gusinsky’s enemies, it
also supports his friends. Gusinsky is far from alone in using the media for




The Russian Media’s Time of Troubles 431

personal gain, he said. “Businessmen who own TV stations treat them like PR
agencies, as a means of promoting their allies.” How long before they are
promoting themselves, until one of Russia’s new Rupert Murdochs decides to
emulate Italy’s media tycoon andpolitical boss, Silvio Berlusconi?

A Provincial Media Under Siege

According to some journalists, many communists who control the levers of
power in the heartland see a threat to their positions and corrupt business
alliances in Yeltsin's government. Their virtually unlimited local authority is
something they believe Yeltsin tacitly endorsed in exchange for their support
during his armed confrontation with the old Parliament in 1993.

With  Yeltsin’s  subse-
quent pursuit of political and
economic reform—however “The banks can force publication
unsteady—these  provincial of what they want, can limit
potentates now feel deceived criticism of the organs of power
and take every opportunity 10 qnd those individual deputies that
blame Moscow for all eco- ypoy would like to protect,” said
nomic and social ills via a Arkady Vaksberg. “In Gusinsky’s
media that they largely

paper, Segodnya, no one attacks

control. “The regional press
follows the poglilical pline Moscow Mayor Luzhkov because

taken by the local au that’s like attacking Gusinsky’s
thorities,”  said  Viktor bank. Our staff rejected coming
Davidoff, head of the Globus under Gusinsky’s control.”
syndicated news agency.

While the poor economic
state of the provinces has as much to do with regional leaders themselves as it
does with Moscow, the local media is often willing to turn criticism away from
their backers. And the readers buy it. “The regional press rails against Moscow
without touching the local government with its criticism,” said Davidoff. “The
audience is largely angry and poor and think they have been taken” and it is
easier to blame Moscow than themselves.

At the same time, independent local media have virtually no impact on local
politics. “None of the decisions taken by local authorities are predicated on what
is in the newspapers or on TV, but on relations between different clans,”
Davidoft said. For example, a bank wants a building and so advertises in a paper
the mayor likes.” The “clan system” in the provinces consists of governors who
rule vast regions and mayors who control the major towns within them and who
are often opposed to these governors. The media plays along, taking money and
siding with one or the other.

In a country where freedom of speech is weakly defended, some politicians
go so far as to employ bribery or violence to deal with those provincial
journalists who question them. “Politicians will excuse an occasional affront
from media in thelr pocket, but they consider it slander when it comes from an
independent press,” said Simonov. “One paper in the Russian Far East, Bolshoi
Viadivostok (Greater Vladivostok), suffered eight police searches before finally
going bankrupt, and such pressures are only growing.”

Distinctions between liberal and conservative regions fade when it comes to
the application of such tactics, said Davidoff. “The regional governors wound up
with all the power, and their first move was to dismantle any independent press
that they could not control.” Everywhere—from Vologda in the north to




432 DEMOKRATIZATSIYA

Vladivostok in the far cast—governors rule with an iron fist. If they are not in-
vesting in media. then they intimidate them. In Vologda, at the end of 1995,
local authorities told Vladimir Pantsyrev, editor of Ruskii Sever {The Russian
North) to vacate the offices he had rented under a five-year contract. The reason
was the paper’s reprint of an article from Izvestiva charging the local governor,
Nikolai Podgornov, with distributing more than twenty-cne billion rubles to
relatives and friends.”

In Viadivostok, officials closed down two local papers and halted
distribution of most Moscow publications after a local journalist criticised the
ouster of the elected mayor by the town’s appointed governor. The journalist was
kidnapped by unknown assailants and suffered crushed fingers, cigarette and
blowtorch burns, and near-suffocation from a plastic bag placed over his head.
“Terrified  local  journalists

refused to investigate the
«« . !
In a country where freedom of n.igent” wrote Open Media

speech is weakly defended, Research Institute analyst Julia
some politicians go so far as to  Wishnevsky.®  Neither s
employ bribery or violence to television immune to such
deal with those provincial pressure.  Commercial TV

journalists who question them.”’ stations.in Voronezh were shut
down in December on a

licensing “technicality” after one
station  broadcast a  press
conference held by Vladimir Zhirinovsky, whose campaign visit there evidently
displeased the local authorities.”

At the same time, “new Russians” and old-style political bosses both
understand that control of the media gives them a platform to push their views
and their friends. This is a threatening development for independent newspapers
and stations. Arkady Maiofis, head of independent station TV-2 in Tomsk, told
the Chicago Tribune over a year ago businessmen with political connections
“want to gobble us up and turn us into passive outlets for their programming,
their newscasts, their opinions.” That, he said, would deal a blow to political
reform.™ This has mobilized some independent stations to take politics very
seriously, said Johnson of Internews. “The stations are well aware that if the
conservatives come to power, the rights of the independent media, both to be
politically free and also to earn money, will be restricted.”

If top journalists in the capital have at least some sense of being a part of
the political process. their counterparts in the provinces see themselves as
having almost zero impact. In fact, they are overwhelmingly preoccupied with
survival. Some seek subsidies and other government support to keep them
afloat, independence notwithstanding. “We want freedom, but we [regional
newspapers| will not get to our feet without government support,” complained
Svetlana Rychkova in an Obshchava Gazeta (General News) article. “The local
mass media will simply cease to exist.”*

According to a Glasnost Defense Foundation survey of 1,300 provincial
journalists, most believe that “democratically oriented” mass media provide the
most information in regional markets, but say that “doesn’t testify to the success
of reform and triumph of democracy.” Only 17 percent considered it accurate to
call the media society’s “fourth estate,” while 56 percent considered that “an
exaggeration.” The most critical problem remains the lack of legal protections
for the media. According to the survey, the majority of journalists feel




The Russian Media’s Time of Troubles 433

“humiliated, disaffected, exhausted, and poor” rather than “proud, fiesty, satisfied,
and successful.™*

Lenin Lives! The Media in Ulyanovsk

Journalists falling into the category of the humiliated, disaffected, exhausted. and
poor are numerous in Ulyanovsk, the Volga River town that was Lenin’s
(Ulyanov’s) birthplace. Take Gennady Antontsev, a journalist in his mid-thirties
and editor of Skifv (Scythians), an independent business weekly. His paper drew
the ire of local politicians for questioning the motives behind a government-
backed smear campaign against Yeltsin’s representative in the province. Since
then his paper has suffered impromptu “tax inspections,” information black-outs,
and now a takeover attempt by another newspaper owner backed by the town’s
governor, Yuri Goryachev.

Ulyanovsk, a conservative place where the public voted to retain the
“Leninist” city name instead of restoring historic Simbirsk, runs according to the
whims of its governor. “All income here goes through one wallet—the
administration’s,” said Antontsev. “Goryachev and his deputies are mafiosi
bought and paid for with bribes going between him and the ministers in
Moscow.” Reporting on bribery and corruption is all but useless, he said. “You
can’t get documents.”

He is quick to describe other weapons of choice to suppress an independent
media: lawsuits, seizure of offices and equipment, dropping the prices of
government-backed papers to squeeze out independents, and strong-arming
advertisers not to appear on the air waves or in the pages of undesirable media.

“Goryachev is a little Stalin,” declared Alla Bogdasarova, the fiery former
editor of the town’s only democratic newspaper, Simbirsky Kurier (The
Simbirsk  Courter), shortly
before her death from a heart
attack last year. Bogdasarova. a “Afraid that details of his
democrat and member of the corruption and mismanagement
liberal Russia’s Choice party. woyld reach Moscow,
explained that local‘ politics Goryachev struck out against
2‘1':1':; :’(;‘ Y(e}]‘t’;iyf,:herzsormors’po{l Yeltsin’s man in the media he
‘ e ~ _ controls. . . . [He] understands
was one of Yeltsin's repre- . .
sentatives, sent like an agent of t,hat the key lo staying in Ro‘t),er
an eighteenth-century tsar to IS control of the local media.
check up on the scene, that
prompted Goryachev to emit a smokescreen of phony charges against him.

Afraid that details of his corruption and mismanagement would reach
Moscow. Goryachev struck out against Yeltsin’s man in the media he controls.
“Goryachev attacks Yeltsin everywhere,” said Bogdasarova, “and Russia’s
Federation Council [the upper parliamentary house] is made up of anti-reform
governors like him. Yeltsin is afraid of them—he understands that all politics is
made in the provinces.”“ And, as in most other regions, Goryachev understands
that the key to staying in power is control of the local media.

As a result, the media in Ulyanovsk are either vociferously partisan or stay
away from politics and economics completely. That situation is mirrored in
virtually all of the Russian provinces. “All media are politically partisan to a
certain degree,” said Moscow State University’s Richter. While Ulyanovsk is
one of the most conservative of Russia’s regions, the behavior of its leaders
toward the media is typical for Russia as a wholc, hc said. Thus, “the




434 DEMOKRATIZATSIYA

independent media either care about profits and don’t about covering politics or
they care and find the right sponsor.”

Goryachev, the Soviet-era Communist Party boss, continues to rule
Ulyanovsk—a region hard hit by defense cutbacks—with nearly undiminished
authority through the office of regional governor and as a member of the
Federation Council. There, as in thousands of other provincial cities, business
privatization and marketization of the economy have been overshadowed by the
official corruption, favoritism, and manipulation that stifles truly entrepreneurial
activity and diverts most profits into the pockets of the same Soviet-era
nomenklatura elite.

In Ulyanovsk, too, despite a liberal national press law, local officials keep
tight rein on ostensibly independent media. The government still has a
monopoly over printing and broadcast transmission services, for example. Even
where some opportunity exists, the combination of control by corrupt political
and business elites. popular apathy, and an underdeveloped journalistic ethos
stifle growth of the critical nexus between an objective, independent media and a
concerned, informed electorate.

Some journalists are only too willing to take “orders™ for articles from
powerful politicians or businessmen. The Goryachev-sponsored smear of
Yeltsin's representative in the province “was an official order,” said Yevgeny
Charny, editor of Narodnava Gazeta (People’s Paper), the Ulyanovsk government
newspaper. Charny refused to run the story. Instead, the administration turned to
another newspaper that it backs—Simbirskive Gubernskive Vedomosti
(Simbirsk Provincial News). The editor of that paper would not grant an
interview,

“Goryachev told that editor, ‘You can do your own thing,”” said Nikolai
Poftarev. a local businessman who ran for Parliament on the Russia’s
Democratic Choice ticket last December and helps to support Simbirskv Kurier.
“But then Goryachev says, ‘when [ need it, you do as I say and pour dirt on who
I say.” and he does it.”

In towns where the majority of local media are still backed by local
governments, information is fed to the public that makes them feel comfortable.
And what makes many comfortable is good news about how local authorities
still honor a Soviet-style

“social contract,” i.e., assur-
« i ) ;
In towns where the majority of ances of cheap food and other

local media are sn”'b‘wked .by . basic services. If politicians
local governments, information is .y, provide this minimum—
fed to the public that makes them and in Ulyanovsk they do so
feel comfortable. And what with food ration coupons and
makes many comfortable is good subsidized prices—chances are
news about how local authorities the public will turn a blind

still honor a Soviet-style ‘social  ¢ye to the building of palatial
contract’. 7 summer houses and posh

apartments, the appearance of
government-owned  Mercedes
Benzes on potholed streets, and even vote-rigging by local politicians.

In Ulyanovsk, Simbirsky Kurier exposed vote-rigging by Ulyanovsk pol-
iticians in 1993 Jocal elections and found the public utterly disinterested. The
newspaper's reportage did prompt a court decision directing the administration to
redraw electoral districts. They were redrawn so as to give reform-oriented youth
as much of a voice as conservative pensioners in city elections. The admin-




The Russian Media’s Time of Troubles 435

istration’s response was to not even bother holding elections at all. When
Goryachev was campaigning in 1993, “the national station was turned off and
only posttive local TV programs on Goryachev were shown,” said Antontsev.
Most residents could not have cared less, he said. “We are in a dead-end position;
our role will be nil in any election.” said Gennady Yakimchev, a Simbirsky
Kurier correspondent. “This paper was intended for people who think, and it
turns out that there aren’t many of them.”

Newspaper subscription rates in Ulyanovsk confirm that a majority back the
local administration. That with the most subscribers (97,408, according to an
administration spokesman) is Simbirskive Gubernskive Vedomosti, published
by a shareholder company backed by the local government. Its coverage is loyal
to the governor and his economic policies. (The editor would not grant an
interview to this analyst during a visit to Ulyanovsk.) Another popular paper,
with 96,500 subscribers, is Zhizn’ | Ekonomika (Life and Economics), a
newspaper founded by Oleg Kazarov, the former second secretary of the regional
party committee who now runs an Ulyanovsk savings bank. Kazarov is a close
ally of the governor and a staunch defender of conservative economic polictes.
(He, too, was unavailable for comment.) Narodnava Gazeta (People’s Paper), the
administration’s propaganda sheet, has 25,000 subscribers. Finally, Simbirsky
Kurier, backed by ‘“democratic”
forces and highly critical of the
local government, has only 15,601 “Criticism is silenced in
subscribers, the town’s fewest. myriad ways in Ulyanovsk.”

Ultimately, the media will
reflect the politics of their financial
backers, especially in Russia’s provinces. “Coverage will depend on how
democratic the local government is,” said Dzialoshinsky. “The media have no
money, so they will assume the position that is demanded of them.” The same
goes for media backed by commercial groups. In Ulyanovsk, for example, the
local jeep factory backs a newspaper, Grad Simbirsk (Town of Simbirsk). The
paper receives rent-free editorial offices and other favors in exchange for running
free auto ads. Factory higher-ups “will drop by unexpectedly and huddle with us
over candidates in upcoming elections,” reports deputy editor Nikolai Maryanin.

Those journalists who have tried to take an independent tack in covering
politics have run into trouble. One local TV bureau chief for RTR found his
equipment and office confiscated for criticizing the local administration. “T've
stopped being a tough critic,” said Gennady Dyomochkin. “Before, I was on the
side of the ‘democrats’ and criticized the absence of visible reform. Now I will be
even-handed.”

Governor Goryachev has tightly sewn up the town to favor his own
business associates and relatives, granting them licenses, association
chairmanships, and other privileges. He has shut down street stalls where liquor
and other goods were readily obtainable. And Goryachev keeps a hand in
everything lucrative. When the local jeep factory was privatized a few years ago.
his administration wound up holding an undisclosed—but substantial—stake. A
German offer to invest $700 million in the plant was rebuffed.

To keep pensioners and other low-income residents happy, local farmers—
dependent on the administration for credits and technology—are forced to
“donate” meat, milk, butter, and eggs to the local government at below-market
prices. They comply, too scared to complain. Businesses are forced to pay taxes
or donate a portion of their output to a special fund “to stabilize the economy,”
used by the administration as it sees fit and with no oversight.




436 DEMOKRATIZATSIYA

But even “friends” like Gennady Geimor, a businessman and TV broadcaster
with a license to deal in products ranging from Chanel perfume and Gucci
handbags to oil and gas, have to watch their step. At the beginning of 1995,
Geimor likened his TV station to an insurance policy-—he did not mind
promoting the local government on TV as long as he got a green light to do
business. “You can’t do business without the protection of local politicians,”
Geimor explained. “The process is not very democratic when it comes to getting
licenses. . . . TV opens doors to higher levels of authority that are difficult to
access.” Geimor suggested that if the administration became uncooperative, he
might turn the station that now promotes local policies into one that criticizes
them. “In Russia, it’s a fong way to rule of law but the mass media can help
guarantee it,” he said. “The local administration is careful toward my Channel 2
and the tax inspectors are too—I won't stop at anything if it becomes
necessary.” Less than a year after this bravado, Geimor’s station was shut down.

Criticism is silenced in myriad ways in Ulyanovsk. Simbirsky Kurier, sued
four times for “moral damages” in 1994 alone, now eschews commentary and
simply publishes incriminating documents in their entirety. Nevertheless, “the
paper is dying,” said Poftarev, largely because of deep price cuts by government-
backed competitors, intimidation of would-be advertisers, and the inability to
generate interest among readers.

Grad Simbirsk finds itself threatened on a regular basis. “We wrote a story
that hoth the governor and a banker friend were moving into nice new
apartments. We ran a photograph and asked ‘What is this house about? Who
lives there?” said deputy editor Maryanin. “They went crazy; they threatened to
shut us down.” Another story prompted a sudden visit by the fire inspector, who
said, “You don’t meet regulations so you’re closing down.” Maryanin recalled.
The newspaper has subsquently been banned from publishing in the city because
of a lawsuit by Governor Goryachev over publication of a photograph from a
Communist Party rally showing a poster that labeled the governor (and,
incidentally, Yeltsin) “fascist.”

Others have simply stopped covering politics. Of the five TV stations that
operate there, one is owned and operated by the local government. Many say the
government station was financed through forced business denations. The rest are
either run by enterprises that handle local administrators gingerly, or by Moscow
media organizations that have chosen to stay away from nitty gritty issues. The
Ulyanovsk independent station, 2x2, an affiliate of the Moscow-based company,
avoids politics altogether, and that includes running ads for the gadfly Simbirsky
Kurier. “If we show an ad for Simbirsky Kurier, the administration says we sold
out to the wrong people,” said Vladislav Sovetkin, local director of 2x2. The
station has to watch its back. “The administration could get rid of us easily.”
Instead, the station airs any paid commericals it can get to support sports and
entertainment programming. “TV is a fragile business and reporting on politics
is just not worth it,” said Sovetkin. Antontsev, the print journalist, learned that
the hard way. For a year now. ever since receiving a threatening telephone call
from the governor’s spokesman, he has stayed away from tough articles on
politics or the economy in his weekly Skifv. “Journalism is fast becoming a
dead-end profession in Ulyanovsk,” he lamented.

Future Prospects

The U.S. government. through the Agency for International Development and
the U.S. Information Agency, and non-governmental organizations have tried to
help independent media in Russia and other republics of the former Soviet Union



The Russian Media’s Time of Troubles 437

via direct programs of technical assistance, training, equipment donations, and
cash.

Yet, whether the media in Russia evolve into a powerful system of checks
and balances on government, as they have in the United States, for example,
remains contingent on the overall pace and direction of reform in Russia as a
whole. That, in turn, will influence prospects for curbing the clan ownership of
the media and for its development as an impartial mirror for the benefit of
society. So far, Americans have been reluctant to invest in the Russian media on
a large scale because of great political and economic instability.

Many Russian journalists say what they need are not training programs and
computer donations but large-scale help so that media outlets can gain protection
from the control and influence of local political bosses and businessmen—such
as bankers—who represent the most criminalized sector in the Russian economy.

“As far as foreign investment goes, it seems to me that many stations
today, in a political sense would be better off with foreign investment . . .
because, unfortunately, financial groups in Russia are, as a rule, politicized,”
said Maiofis of TV-2 in Tomsk. “As a result, they will interfere more in the
programming, as opposed to foreign investors, who are more concerned about
profits.”*

Only with such investment can the media become a real fourth estate, say
some. “When Western media companies come in and invest on a large scale then
the independent media will be a real political counterweight,” said Globus’s
Davidoff.

For now, the nomenklatura party, made up of parliamentarians from the old
party elite, is still firmly in control. As long as these members of Parliament
and government officials consider their own political and economic interests to
be above those of the public, democracy will continue to hang in the balance.
That bodes ill for a loosening of controls over the media, both political and
economic.

But the Russian media must also overcome its own internal problems.
Journalists still engage in self-censorship, bribe-taking, and paid smear
campaigns. Although a number of watchdog and public interest groups have
sprung up in recent years to address internal problems ranging from ethics to
business issues, the media has a long way to go on everything from
professionalism to professionalization.

According to the Glasnost Defense Foundation’s Simonov, for example, the
industry still has no comprehensive health or life insurance, leaving war
correspondents like those in Chechnya and their families unprotected in case of
mjury or death. But perhaps the most damning assertion is that the media
sometimes behave as the politicians themselves do, reckiessly, unfairly, in a
biased manner, and without regard for the public. “No structure can make the
media independent because the fourth estate considers itself the fourth estate and
doesn’t understand that it exists because of the people,” said Simonov. “They
don’t consider themselves obligated to the people and no structure can help them
do it. The problem of the press is inside of it.”

Notes

I. Unless otherwise indicated. the interviews cited in this article were conducted
by the author in Moscow and Ulyanovsk between December 1994 and December
1995.



438 DEMOKRATIZATSIYA

2. OMRI Daily Digest. 23 March 1996.

3. Izvestiva, 18 February 1996.

4. Segodnya, 23 January 1996.

5. OMRI Daily Digest, 4 January 1995. See also “Analysis of Media Support
Laws.” Media Developments 11 (February 1996) published by the U.S. Information
Agency Media Assistance Clearinghouse.

6. See Ellen Mickiewicz and Dece Reid, “Russian TV’s Freedom Fighters,” New
York Times. 21 January 1995.

7. OMRI Daily Digest. 17 February 1996.

8. See Monitoring the Media Coverage of the 1995 Kussian Parliamentary
Elections: Final Report (Diisseldorf, Germany, 15 February 1996).

9. Literaturnava Gazeta, 6 March 1996,

10. Izvestiva. 14 July 1995,

11. Washington Post. 10 April 1996.

12. Post-Soviet Media Law & Policy Newsletter 18 (1995).

13. OMRI Daily Digest, 1 September 1995,

14. OMRI Daily Digest, 24 March 1996.

15. European Institute for the Media (Diisseldorf), press release, 18 December
1995.

16. Nezavisimava Gazeta, 22 February 1996.

17. Moscow News 38-39, 6-12 October 1995.

18. Interfax, Moscow. 3 May 1995.

19. Izvestiva. 22 June 1995.

20. Obshchava Gazeta, 20-26 April 1995.

21. ITAR-TASS. 27 December 1995.

22. The survey was conducted in March and April by BBDO Marketing, Ratings R,
and the Public Opinion Foundation. with funding from the Russian-American Media
Partnerships program.

23. Moscow News 38-39, 6-12 October 1995.

24. Literaturnava Gazeta. 6 March 1996.

25. Izvestiva. 9 September 1995.

26. See Julia Wishnevsky, “Manipulation, Mayhem and Murder.” Transition. The
Year in Review: 1994, Part 11, 37.

27. Post-Soviet Media Law & Policy Newsletter 24/25, 1996.

28. Chicago Tribune, 15 December 1994.

29. Obshchava Gazeta, 20-26 April 1995.

30. See The Journalist and Journalism in the Russian Provinces (Moscow:
Glasnost Defense Foundation, September-December 1994).

31. For more information on Ulyanovsk’s political situation, see Izvestiva, 3
December 1994,

32. Media Developments 13, 1996.



	page 1
	page 2
	page 3
	page 4
	page 5
	page 6
	page 7
	page 8
	page 9
	page 10
	page 11
	page 12
	page 13
	page 14
	page 15
	page 16
	page 17

