
The Moscow Press : Vanguard of
Democracy?

IVAN ASCHER

W
hen Alexis de Tocqueville traveled lo the United States in the early
nineteenth century, he turned lo newspapers for insights into
Jacksonian America and the nature of democracy.' From reading the

first articles he found in Vincennes' Gazette, he was able lo answer subtle
questions about American society, political culture and institutions, and the
mechanisms of democracy in general. Remarkably enough, it is not impossible a
century and a half later lo put similar questions lo the Russian press and obtain
substantive answers about the nature of Russian democratization.

What does the Moscow press tell us about Russian democracy? The purpose
of this inquiry is twofold: lo understand better the mechanisms of politics in
Russia, and lo gauge what expectations part of the Muscovite elite may have of
democracy. The present article is a reading of news articles and commentary
published in the Moscow press during the weeks preceding the parliamentary
elections of December 1995. It attempts lo identify what political actors,
institutions, and events are deemed important by the Moscow press, and lo
analyze their coverage for insights into both these institutions and actors, and the
print media's own idea of democracy.

What Do the Papers Say?
Although this article does not aim lo analyze the press's opinion of individual
candidates and parties, a few words should he said on the topic by way of
introduction. As could be expected in a preelectoral season, Moscow newspapers
in November and December 1995 carried interviews with various political
candidates, along with opinion polis and a number of political forecasts. While
interviewers seemed lo privilege candidates of a liberal and democratic bent,2 the
more substantive and lengthy commentaries and profiles were often reserved for
the nationalist party of Alexander Lebed and the Communist Party led by
Gennady Zyuganov. Although the newspapers' partisan biases, apparent in their
coverage of the candidates, are important and noteworthy, they are not surprising
in light of the liberal tradition of the Muscovite press, nor are they particularly
specific lo the Russian case.

More striking than the treatment of individual candidates and their programs
was the analysis of the electoral process itself and the attention given by the
press lo certain events and institutions. Three state institutions in particular
received considerable coverage in November and December-the Central Electoral
Commission, the Constitutional Court, and the president. Whether this was
dictated by events or by the prejudices of editors, the prominence of these
institutions as a topic of commentary only reflects the importance of their role
in the electoral game.

Ivan Ascher is a member of the Strengthening Democratic institutions project at the
Kennedy School of Government, Harvard University.

439



440 DEMOKRATIZATS1YA

The Power of State Institutions
The Central Electoral Commission (TsIK) became the focus of some attention in
late October when it denied a number of parties a place on the ballot, including
Yabloko, the reform-minded party led by economist Grigory Yavlinsky. The
TsIK's decision carne as a surprise to most and prompted a strong reaction of
protest from many Russian and Western commentators. Among the dernocrats
who denounced the selection process as a sham, the leader of Russia's
Dernocratic Choice and former Prime Minister Yegor Gaidar threatened to
withdraw from the race if Yabloko was not allowed to run. The case was
eventually closed and the matter put to rest when a Supreme Court ruling
overran the TsIK's initial decision, allowing Yabloko and olhers to participate in

the elections. The debate surround-
ing the incident, however, had al-

"Overall, the discussion ready brought lo light some under-

surrounding the TsIK and its lying concerns among political

decisions suggests a concern observers.

among journalists over the Significantly, the criticism of

power of this institution."
the TsIK made by some com-
mentators was not so much a
defense of the forbidden parties as an
attack on the TsIK for having

allegedly disregarded the law. In its account of the TsIK's decision, Nezavisimaya
Gazeta chose to herald the complaints of a party excluded from the rase, and
echoed its claim that the TsIK had "unlawfully refused ato accept all of the
documents and lists of signatures submitted by the bloc."3 As for the journalists
who sided with the TsIK, they too explained the TsIK's decision less by
attacking specific parties than by invoking the "normal" power of the TsIK. In
Kommersant, for instance, one author challenged the various "conspiracy
theories" developed to explain the TsIK's decision and rernarked: "It is
impossible to understand why the public should have become so excited after
realizing that the TsIK wielded some power. This is only natural. The
commission was created in order to see if parties and associations have legal
grounds for taking part in elections rather than in order to automatically register
all comers. Control always implies power.i4 Elsewhere, introducing an interview
with TsIK Chairman Nikolai Ryabov, one journalist wrote similarly: "Why are
we so surprised by the TsIK's power? . . . Relations between the TsIK. on the
one hand, and parties, movements, blocs and candidates on the other, are largely
based on precedent,"5 arguing that Ryabov was but espousing the role set by his
predecessors in the late Soviet era.

Overall, the discussion surrounding the TsIK and its decisions suggests a
concern among journalists over the proper role of this institution. Whether or
not it was "surprised by the TsIK's power," the press could not but remark upon
it and at least wonder with Nezavisimaya Gazeta whether the TsIK was changing
"from the election organizer into one of the participants of the political
struggle."6 Underlying this muddled debate were different understandings of the
TsIK's authority and relation to the law, or perhaps different understandings of
authority and the law in general. According to the TsIK's defenders, the
commission's assigned task of registering parties on the ballot seemed a
sufficient source of authority to place it virtually aboye criticism; according to
the TsIK's critics, on the other hand, the commission was but an instrument of
the law. and as such could well be challenged and put to the test of the law.



The Moscow Press: Vanguard of Democracy? 441

A similar analysis can be made of press coverage of a second important
institution : the Constitutional Court of the Russian Federation . Already a
frequent topic of discussion, the Constitutional Court found itself in the
limelight when it received (and turned down) a request sent by the Supreme
Court and a hundred Duma deputies that it examine the constitutionality of the
election law . Much like the TsIK , the court unwittingly sparked an animated
debate in the press where most commentators seemed more preoccupied with
questions of political legitimacy than with the adequacy of the election law
proper. First, the discussion was over the judiciousness of amending the law;
once the request had been turned down , the matter became one of assessing the
intelligence of the court ' s decision.

Among the supporters of the request to the Constitutional Court, TsIK
Chairman Ryabov and the speaker of the Federation Council, Vladimir
Shumeiko, figured prominently . Their argument for putting the election law to
the test of the Constitution prior to the December election was that "all
disputable disputes would be resolved before the elections and nobody would
doubt the legitimacy of the new State Duma afterwards.`

According to some cynics, the motivation for challenging the election law
was not so much to assure the legitimacy of the new Duma as to "torpedo the
elections altogether"R by contesting the law so shortly before they were to take
place . This suspicion only fueled another argument against the request that
amending the law would signify to voters "the State Duma's inability to
properly perform its functions in the field of law-making,"9 thereby
delegitimizing the legislative body that is the Duma.

One might have expected the discussion to cease once the court rejected the
request. To the contrary, political figures and commentators went on to focus on
the consequences of the court's decision, just as they had debated the
implications of the initial request. Rossiiskive Vesti noted that the decision had
heen made in a closed session, a practice normally reserved by law for matters
involving state secrets, security, or public morals. This anomaly, according to

the newspaper, only aggravated the decision, which had already failed to "dispel
the doubts in the constitutionality of the election law.""' Those who shared these
doubts included Nezavisi,nava Gazeta's Ivan Rodin, who wrote that "the long-
awaited clear verdict on the elections' legitimacy was never heard," and
presidential aide Georgy Satarov for whom the legitimacy of the law could be
established only by the Constitutional Court.`

Critics of the court were not the only ones who invoked the principie of
political legitimacy in support of their argument; even those who favored the
court's decision, such as Sergei Filatov, head of the presidential staff, praised the
court's refusal to consider the inquiries as "the proof of the law's adequacy."" In
other words, it seemed that whatever they thought of the electoral law, and
whatever the court's final decision, analysts were likely to invoke the latter as
proof or disproof of the legitimacy of the law, the pre-election Duma, or the
future Duma.

The third institution to fall victim to the criticism of the Moscow press was
none other than the president himself. Although technically not a participant in
the parliamentary race, Boris Yeltsin was, by virtue of his position and power, at
the heart of much speculation. Vitaly Tretyakov, for one, the notoriously anti-
Yeltsin editor-in-chief of Nezavisirnava Gazeta, rarely hesitated to analyze
decisions made by any state body in light of Yeltsin's probable political
interesas . Commenting on the TsIK ' s failure to register Alexander Rutskoi's
Derzhava party, he described the decision as being "in all likelihood ... simply



442 DEMOKRATIZATSIYA

a manifestation of the president's universally known dislike for his fonner

deputy." But Tretyakov was not alone in his suspicions, and the irreverent daily

Moskovskv Komsomolets put the matter bluntly in an article discussing a

presidential edict that raised the status of the TsIK's staff. The headline simply
read: "How the President Bought the TsIK."

Whether the accusations leveled at the president were directed at Yeltsin the
individual or at the institution he embodied, they were indicative both of the
president's power and of the press's dissatisfaction with it. This became most
apparent in late October and early November, when public interest in the
presidency rose as Yeltsin's health declined. The president's heart attack and his
convalescence forced a number of sweeping institutional questions, prompting
the public to ask who would hold the reins of power in the interim, and what
mechanisms exist for the transfer of power. Kommersant reported that as Yeltsin
found himself in the hospital, "Viktor Chernomyrdin sought to reassure the

"Whether the accusations
leveled at the president were
directed at Yeltsin the
individual or at the institution
he embodied, they were
indicative both of the
president's power and of the
press's dissatisfaction with
H. 99

public: While the president is
sick, the power ministers `do
business with me.' Note, they do
not `take orders,' buit `do
business.-` The paper further
lamented the lack of "a legal
procedure" for the transfer of
power, just as Otto Latsis did in
Ogonek where he wrote that "the
mechanism of the transfer of
power is not clear" and that
Russia "needs laws regulating

state management in the upper echelons of power and preventing mistakes."
Apparent from the aboye quotes is a preoccupation among analysts with the

instability of Russian institutions and the volatility of the political order.
Although not all liberal journalists in Moscow could be said to hold Yeltsin in
high esteem, many among them seemed to take at least some comfort in his
relative predictability and political accountability.

In summary, the actions of the TsIK, the Constitutional Court and the
presidency as recounted by the Moscow press are proof that these institutions
llave a power that is far-reaching and unpredictable. As for t.heir coverage in the
press, it suggests a keen awareness among journalists of the importance of
legitimacy to a viable democratic order, and a delire on their part for greater
transparency and accountability in political affairs.

The Role of Money and Television
In addition to the state institutions discussed aboye, two new players on the
Russian political stage-money and television-caught the eye of the Moscow
press. The importance of finances and TV advertising, while a matter of some
banality in the American system, remain a source of bewillderment to rnuch of
the Russian public. The excessive cost of a political campaign, in particular,
was deplored by most newspapers. Two crucial questions were indirectly posed in
the discussion of money and the electoral process: Where (loes power reside in
Russian society? and What implications does the importance of money have for
fairness and integrity in the Russian electoral process?

With regards to the first question, Moskovskv Komsomolets, Nezavisimava
Gazeta, and Segodnva all sought to determine who was funding whom, and to
trace the existing financia] links between the corporate and political. worlds." In



The Moscow Press: Vanguard of Democracy? 443

their efforts, the newspapers also encountered-and described in some detail-the
inadequacy of the control mechanisms that might have ensured the legality of
each party's funding. The TsIK, deemed unable by one paper to keep the parties'
expenses under control,` was described by another as being seriously
understaffed. The banking system was criticized for its "opacity" which made it
"virtually impossible to keep tabs on ¡Ilegal investment." With regards to the
second question, one contributor noted that democratic candidates, being among
the least affluent, were at a risk of "losing ... their life if they drop[ped] out of
the paid-for race," having "already promised their sponsors to pursue a particular
une in the Duma. ,20

The picture sketched by the press of the role of money in po}itics is not
dissimilar from the reality familiar to established democracies, where power and
political opportunity are not
always distributed as equitably
and democratically as constitu- the Moscow press no

tions might suggest. As for the longer has the political impact it

role of television in politics, it once had. . . ."

too was the source of some
chagrin amongjournalists, who complained that "electoral associations and blocs
remain [ed] true to the former tradition of TV propaganda," and that their political
advertisements were designed only to manipulate the "voters' subconscious."
For some commentators, the use of television and paid advertisements for
political campaigning mainly raised the doubt that it might not be "realistic .
to achieve equity in assigning air time."2`

Conclusion
This concern for fairness-already evident in the media's discussion of party
financing-is only one of the principies espoused by the liberal press. As the
ahoye discussion makes clear, newspapers in Moscow are dissatisfied with the
corruption ambient in the political system and the weaknesses of its institutional
checks. Political commentators widely express the desire that institutions be
legitimate and stable, and demand more transparency and predictability.

This list of democratic principies shared by the Moscow journalistic elite
could no douht be extended to include the importante of political participation,
institutional accountability and genuine popular representation,` as many of
their articles suggest. Lengthening the list could be misleading and blur the
larger picture, however, lest one think the democratic commitments of the
Muscovite press reflect the reality of Russ¡an politics. One cannot forget that the
Moscow press no longer has the political impact it once had, and that the
opinions of Moscow's journalists neither shape nor represent those of voters
outside the capital (or, for that matter, of most Muscovites). That is not to say,
of course, that the press ¡s unaware of its limitations or that its efforts are
inconsequential. A commentator from the provinces put the matter eloquently
last November: "What 1 do like about the Moscow press is its ferocious naiveté,
its militant confidence that it is at the center and that it can still somehow
influence the minds and convictions of the broad masses of our population.`I

The Moscow press may be as weak as it is ambitious, but it deserves credit
for providing its readers with both political insights and democratic hopes. In the
same way as the American press enlightened de Tocqueville about the workings
of democracy, the Russian press informs us of the dynamics and difficulties of
democratization. And while Russia's nascent democracy, as portrayed in the
press, clearly lacks the institutions and habits that would ensure its stability, the



444 DEMOKRATIZATSIYA

press's vigilance and sustained attacks on the failings of the system point to the
existence-if only within a small elite-of the political culture indispensable for
a genuine democratic order to succeed.

Notes

1. Alexis de Tocqueville, De la démocratie en Amérique. 1 (Paris: Gallimard,

1986), 278.
2. lt may also be that liberal candidates were simply more agreeable to being

interviewed than their opponents. Examples of liberal newspapers that carried
interviews include: Moskovskv' Komsornolets (31 October 1995) and Literaturnava

Gazeta (December, 1996) carried interviews with Yegor Gaidar, while Vechernava

Moskva (December 1996) printed an article by Gaidar himself; Moskovskiye Novosti
(5-12 November and 12-19 November, 1995) interviewed Boris Fyodorov, leader of
Forward, Russia! as well as Duma Chairman Ivan Rybkin, whom Segodnva

interviewed a few weeks later. Some newspapers, like Mosk.ovskive Novosti (26
November-3 December, 1996) also carried interviews with campaign officials such as
Sergei Belyaev, chief of the electoral staff of the party Our Home Is Russia.

3. Konstantin Katanyan, «Ostalas' poslednyaya nadezhda. Vyigrav sudebnyi
protsess, 'DernRossiya' otkazalas' ot uchastiya v vyborakh v pol'zu `Yabloka'»,

Nezmdsimava Gazeta, 2 November 1995.
4. Kornmersant-Daily, 3 November 1995.
5. Ivan Rodin, «Vse nedovol'ny tsentrizbirkomom, krorne nego samogo i tem

ne menee Nikolai Ryabov prevratilsya v odnu iz vedushchikh politicheskikh figur
Rossii», Nezavisimava Gazeta, 22 November 1995.

6. Katanyan, «Ostalas' poslednyaya nadezhda...»
7. Yelena Tregubova, Segodnva, 11 November 1995.
8. Georgy Bovt and Natalia Kalashnikova, Kornmersant-Daily, 10 November

1995.
9. Larisa Yefimova, Vek, No. 44, 1995.
10. Felix Babitsky, «Itogi Nedeli. Paradoksy i Istiny», Rossiiskive Vesti, 28

November 1995.
11. Rodin, «Vse nedovol'ny tsentrizbirkomom...»
12. G. Bovt and Maxim Zhukov, Konunersant-Daily, 22 November 1995.

13. ¡bid.
14. Vitaly Tretyakov, «Igra v poddavki po-krupnomu. Kazhdyi dumaet, chto on

znaet, chto khochet president», Nezavisima_N, Gazeta, 31 October 1995.

15. Moskovskv Komsornolets, 11 November 1995.
16. Georgy Bovt, Natalya Kalashnikova, Kornmersant-Daily, 1 November 1995.

17. Otto Latsis, «Bolezn' prezidenta», Ogonek, No. 45, 1995.

18. Moskovskv Komsornolets, 6 December 1995; Segodnva, 5 December 1995,

Nezavisimava Gazeta, 5 December 1995.
19. Business Segodnva, No. 45 and Rustam Narsikulov, «Zhirinovsky bogache

prem'era v 124 raza. Izbiratel'nye obedineniya nakopili v Sberbanke 17,2 milliarda

rublei», Segodnva, 25 November 1995.
20. Konstantin Popov, «Dogovor dorozhe deneg, no . . . Kandidaty riskuyut

poteryat' ne tol'ko koshelek, no i zhizn', esli zakhotyat soiti s oplachennoi
distantsii», Nezavisimava Gazeta, 29 November 1995.

21. Ivan Rodin, «Bledno i banal'no. Pervye poyavleniya kandidatov na ekrane
uzhe vyiavili nekotorye zakonomernosti predvybornoi agitatsii», Nezavisimava

Gazeta, 17 November 1995.
22. Moskovskv Komsornolets, 14 November 1995.
23. See for example, Moskovskiye Novosti, 22-29 October 1995.

24. Marina Bernatskaya, «Na l0l-m kilometre. Vzglyad iz provintsii na

predvybornuyu kampaniyu» Nezavisimava Gazeta, 17 November 1996, 2.


	page 1
	page 2
	page 3
	page 4
	page 5
	page 6

