
Political Control of Television
In Yeltsin' s Russia

ALEXANDER LYUBIMOV

Since 1987, this author has been working as a television host and producer
for Russian national television, which broadcasts to the Baltic statcs and to
all the countries of the former Soviet Union. My colleagues and 1 have
started a private television production company which makes eight hours of
prime time shows for national television every week. Our company is the
largest private production company in the Commonwealth of Independent
States. As 1 produce political programs which have often been banned by
the governmcnt, here 1 seck to explain to you how Russia's authorities strive
to manage and control television.

The Soviet Union exercised almost total control over television.
Nevertheless, in the carly 1.980s, thc Youth Programs Desk of the national
television bureau launched some programs that were radically different from
the rest. These were "Youth and the World" and "The 12th Floor," which
were given a little more than the usual latitude. In 1987, a weekly evening
program called "Vzglyad" (Outlook) made its appearance, and 1 was lucky
to begin there as a host. "Vzglyad" was the first program to escape
Communist Party control. That is why our lives were rich with complica-
tions.

How does one struggle against totalitarian control? We started with
music-Soviet rock, which had been banned for decades. "Vzglyad"
broadcast live, and we were on twice a day. We went on the air first at 2
p.m. for the Far East, and then again in the evening for the European part
of the USSR. The afternoon and the evening broadcasts were often slightly
different. We changed music, and, later on, some of the stories. After
watching the first broadcast Friday afternoons in Moscow, the chiefs of the
central Party apparatus would calm down and leave for their dachas. The
evening version would be a bit different, but on Saturdays the Party bosses
would be back in their black limousines to give us a scolding and a
brain-washing. So as not to starve due of the endless penalties we incurred,
we took to selecting a new "guilty" person cvery week to take the blow for
all of us.

The operations of the censorship mechanism which was directed against
us cannot be logically explained. One day a song by the famous Russian pop

Alexander Lyubirnov is the principal anchor in the Vid Television Company. I-le
was also the anchor in the outspoken glasnost-era program "Vzglyad," as well as a
former people's deputy of Russia. I-le was banned for six months from the air in the
aftermath of the October 1993 uprising for allegcd disloyalty to the Yeltsin
administration.



488 DEMOKRATIZATSIYA

star Alla Pugacheva was cut, because on that day Boris Ycltsin was fired
from the Politburo and the refrain implored "Beat your people to bully the
strangers." An interview with a barmaid from a fishing trawler who spoke
of the burdens of her life was censored, apparently because Raisa
Gorbachev was visiting the historie cruiser Aurora in Leningrad.

All thc top political leaders carne to the TV center at Ostankino to try
to bring us under control-by both persuasion and menace. Many of them,
however, took part in our "Vzglyad" program and it was always somewhat
comical. The only man who refused to participate was Mikhail Gorbachev.
He once said he would come to "Vzglyad" ("outlook") when we change our
own outlook. However, returning to post-putsch Moscow in August 1991
after he had bcen confined at Foros, Gorbachev actually changed his mind
and said so on our program.

In February 1988, wc were dismissed from "Vzglyad," and the program
was entrusted to our more reliablc, older colleagues. Fortunately, we were
not exiled to Siberia for reeducation. But we were already out looking for
new jobs, when to our surprise, we were called back three months later.
Something apparently had happencd in the reformers' secret strugglc within
thc Party which played in our favor.

Since then, the program continued to have difficulties, but at least wc
were not fired anymore. As time went on, we felt strength and support and
turned froni music to politics. Our program was the first to show the great
dissident Andrei Sakharov. We investigated corruption of top-level officials,
we broadcast the bloody army massacres in Tbilisi in 1989, and, of course,
Gorbachev's main rival at that time-Boris Yeltsin, who was in official
disgrace. In our programs, we appealed for Lenin to be buried. All those
achicvcments carric with menaces, thrcatening phone calls, KGB provoca-
tions, Central Committee arm-twisting, low salaries, and frequent attempts
to close down the program. But the officials succeeded only in December
1990. At that time a Red storm was rising: Gennady Yanayev (the futuro
coup plotter) became vice president, Eduard Shevardnadze resigned as
foreign minister, and the army prepared to send paratroopers to the Baltic
countries. And we were banned. It was quite understandable. Even if the
population was losing interest in politics, we were still being watchcd by an
enormous audience of 150 million people.

We then went underground and started producing videotapes. These
programs were broadcast through small cable networks and national
networks in the Baltics, where we were considered national heroes because
our cameraman was wounded during the bloody events in Riga. The Riga
program was broadcast illegally through the Leningrad channel, which
covers two-thirds of all Russian territory. After the putsch of 1991, we
returned and aired different putsch stories practically every day. We
managed to show the famous tape which Gorbachev recorded during his
confinemcnt at Foros, and oven ínfiltratcd the foreign intelligence service
of the KGB.

The failed coup of August 1991 was a major turning point. Before then,
it was quite clcar what to do: struggle for freedom of speech to protcct



POLITICAL CONTROL OF TV 489

democracy. That strugglc had ended with Boris Ycltsin's triumph, and many
journalists found thcrosclves in a sort of vacuum. Yeltsin's brothers-in-arms
quickly acquircd a taste for power. They set up a mighty bureaucracy with
scant understanding of democracy. To my mind, the Yeltsin people who
carne to power in 1991 had no idea what kind of society they wantcd to
build, what kind of democracy to promote or what human rights to protect.
That explains why Russian reforms are in a deadlock and why the present
government is oftcn more authoritarian than Gorbachev in its attempts to
bring thc mass media under political control.

How can one spcak of freedom and democracy in Russia? The chief
editor of Nezavisimaya Gazeta, Vitaly Tretyakov, will not let me lic. When
the chief editors of influential newspapers did not come to the Moscow
reception for Richard Nixon, Vitaly represented the Russian democrats
proudly and alonc. 1 think that thc world must ask: Is Yeltsin eagcr to build
a dcmocratic socicty or mercly a democracy within his own brand of
authoritarianism?

In this connection 1 regret that many influential politicians in the United
States are rcady to back Yeltsin whatever he does, without realizing that
many supporters of dcmocracy
and social progress abandonad " , . the present government is
him long ago. Such attitudes are
unfortunate because thcy make often more authoritarian than

Russians douht the sinccrity of Gorbachev in its attempts to bring
the United States and they paye the mass media under political
the way for nationalism in Rus- control."
sia. In December 1991, one of
our TV hosts showcd a watch
that Yeltsin had prescntcd to him for dcfending the White House in August
1991. Thc post said on the air that the watch no longcr seemed to keep
time.

Since then our relations with the governing elite have worsened a great
deal. 1 do not regret it, for today' s Russian authorities are not prepared for
a civilized dialogue with the media. They do not need political allies. But
they do want to be served, or better still, waited upon. There are plenty of
vile examples of subservient behavior by TV hosts, but 1 do not wish to
speak ili of my collcagues. The authorities reject all those who criticize
them, oven if the criticism is delivered in the mildest tercos . Unable to live

and work peaceably after the putsch of 1991, the authorities created new
enemics: the member countries of the Commonwealth of Independent
States and the Russian Supreme Soviet.

1 was a member of the Supreme Soviet and experienced first hand the
ignorance, thc lack of foresight, and the uttcr irresponsibility of many of its
mcmbers. But 1 must insist that it is Presidcnt Yeltsin, thc loyalists from thc
government and thc tamo journalists who made an "enemy" of the
Parliament. You cannot expect a three-month-old child to speak reasonably.
But if you want to bring up a good son, you nave to communicate with him.
A climate of confrontation has dcveloped in society because of the actions



490 DEMOKRATIZATSIYA

of the president and the Parliament. In our programs we tried to find the
points of reconciliation but this did not seem to suit the nation's leaders.
First our air time was cut. Then we, as a private company, were slapped
with new charges for services.

During this period, we produced three weekly political programs: "Man
of the Week," "Politburo," and "Red Square." Yeltsin named as head of the
First Channel a Communist Party functionary who knew about television as
much as a horse knows about music. Both of the national channels carried
out a policy aimed at cutting off the Parliament and the opposition from
television. In all the programs, bar none, information from Parliament was
distorted while information about the government was embroidered. What
irritated the broad audience was that boring government meetings were
broadcast during prime time, instead of shows and movies.

Since the summer of 1992, the intransigent opposition has regularly been
attacking the TV center at Ostankino. The municipal authorities and the
law-enforcement organs always let the conflict grow and then repress it in
the most brutal way. The Parliament also required the establishment of
oversight councils at television headquarters, which would make sure that
different political forces could have access to television. Their views though,
were presented in an implacable, attacking sort off way and were ignored by
the executive branch. Finally, the Parliament decided to set up its own
television station. It bought TV equipment and started producing a daily
program called "Parliament Hour," starring the most radical opposition.
Parliament's TV program became the official organ of Yeltsin's opposition.
The rest of the television was ruled by his supporters.

Both sides forgot that it is possible to switch the TV set off. Even though
it was broadcast during prime time, both "Parliament Hour" and the Yeltsin
programs drew only five to eight percent of the potential audience. Popular
political programs were subject to pressure. For example, the team of a
weekly program "Itogi" (Summing Up) left the ]First Channel and broad-
casts now on the Fourth, which reaches a considerably smaller audience.
During this period, we began to understand that Yeltsin's team, which is
composed of loyal but uneducated people, concluded that our programs
were supportive of the opposition.

In the last few years crime and corruption have flourished all over the
country: ministers and administration officials denounced by the media
remain in power, the struggle against corruption becomes a political battle,
and Vice President Alexander Rutskoi denounced key figures of the Yeltsin
team, while they accused him in return. Society sank into political apathy,
and became skeptical about the future. In October 1993, after Parliament
was dissolved, the affair carne to a head. The opposition built barricades and
assaulted the TV center at Ostankino and the rnayor's office. Some 150
people were killed.

Deputy Prime Minister Yegor Gaidar called upon unarmed people to
rush to the streets to protect the authorities from the militants of the
Parliament. Our "Red Square" show was closed even before these events
because Vice President Rutskoi and Valery ^orkin, chairman of the



POLITICAL CONTROL OF TV 491

Constitutional Court, had been on as guests. Since October, Ostankino TV
headquarters, which is run by the government, prohibited both me and my
colleague Alexander Politkovsky, host of "Politburo," from broadcasting.
During the night of the bloody events, we urged people to stay at home and
go to sleep. The press pounced upon us for immoral and disloyal appeals.
It is amazing that going through the city that night, I did not see many of
my critics on the battlefield. They must have followed our advice, but wrote
differently. Since then, both my colleague and 1 have had no access to the
air.

During the October uprising, the true relations between the authorities
and television were revealed. The president's aides cut off the special
government telephone lines to all those at television offices which seemed
suspect. There were obvious attempts to establish tight control over TV. It
is interesting that this control was aimed chiefly at information coming from
the regions. Most of them did not support Yeltsin, nor the compromise
proposals advanced by the centrista Arkady Volsky, Grigory Yavlinsky, and
Valery Zorkin.

After the putsch, the president's supporters established political control
over the television which has lasted through the December 12 elections. The
campaign of the electoral bloc Russia's Choice-strong Yeltsin support-
ers-operated free of charge for the most part and with discounts the rest
of the time. The oversight organs-a kind of arbitration court in informa-
tion-was also composed of devoted Yeltsinites. This political management
of television reached a high point on the night after the elections with live
broadcasting from the Kremlin. Sensing their political defeat, Yeltsin
loyalists Vladimir Shumeiko and Mikhail Poltoranin cut off the information
coming from the computer center of the Electoral Commission and later
stopped broadcasting altogether.

After that carne a shock for the Yeltsin team: although they had total
control over television, although they bullied public opinion with slogans
such as "If not us, then the Communists," they collected only seven percent
of the votes. At the same time, extreme nationalist Vladimir Zhirinovsky
made an enormous breakthrough using that same television. 1 think that
now the authorities are beginning to be afraid of television. And everything
has come back to the starting point. A former member of the Communist
Party Politburo, the reformer Alexander N. Yakovlev, who helped initiate
"Vzglyad," was appointed chief of television headquarters to reconcile the
implacables. We at Vid Television Company hope to begin broadcasting
again in May. Perhaps the government will not ban us anymore, transform-
ing us into martyrs and national heroes. We are tired of that kind of
popularity.

In conclusion, 1 would like to say that the strength of a journalist is not
in his freedom, but in the responsibility for his free choices. In times of hard
political struggle, it is not easy to overcome the temptation of taking
someone's side. But everyone must bear responsibility for the choice which
is made. We have not chosen anyone and will not choose anyone. We
support the freedom of informing people and the freedom of interpreting



492 DEMOKRATIZATSIYA

events in conformity with common sense.
A new Russia is emerging: there are new regional leaders and a new

young political elite in the metropolis. This new generation of politicians
understand better than their predecessors that political control is a vestige
of the past. Freedom of the press must not depend on political necessity
which is, as William Pitt once said, "a pretext of tyrants and a religion of
slaves."


	page 1
	page 2
	page 3
	page 4
	page 5
	page 6

